سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ربنای شجریان تیری که از کمان در رفت!

ارسال شده توسط مدیر وبلاگ:علی در 90/5/14:: 8:36 عصر

این مطلب را ماه مبارک رمضان89 تو وبلاگ گذاشته بودم  که امسال بد جوری حال وهوای ربنا رو داشتم که شما رو دعوت به شنیدن این پست میکنم/ التماس دعا

برای بسیاری از ما ایرانیان لحظات افطار با ربنای استاد شجریان معنا می‌شود و بدون آن افطار رنگ و بویی ندارد. چگونگی خواندن این اثر را از زبان شجریان در این یادداشت بخوانید

 

 


-ربنا تیری که از کمان در رفت!

برای بسیاری از ما ایرانیان لحظات افطار با ربنای استاد شجریان معنا میشود و بدون آن افطار رنگ و بویی ندارد.

.....................................................................

استاد شجریان در کتاب راز مانا(که در مطالب بعد به معرفی کامل آن میپردازم)در مورد چگونگی شکل گیری این اثر جاودان چنین گفته اند:

من ربنا را برای پخش نخوانده بودم،برای درس(دادن)خواندم و یکی دو نفر از خوانندگان،آن را فرا گرفتند و در استودیو ضبط کردیم. یک روز قبل از ماه رمضان نوار را دادم.بعد دیدم ربنا را با صدای خودم پخش کردند.تلفن زدم و گفتم چرا پخش کردید؟گفتند:تیر از کمان در رفت!تیر ماه سال1358 ربنا را خواندم.قبلا ربنا را ذبیحی خوانده بود.گفتند حالا که انقلاب شده،بهتر است برنامه ماه رمضان مامتناسب و هم شأن انقلاب باشد.سه الی چهار ماه من کلاس درس گذاشتم،ولی همه دعاها را خواندم.می رفتم داخل استودیو و می خواندم.بعد به شاگردان میگفتم:تو بخوان،سپس صدای خودم را در می آوردم و صدای آنها را سر هم میکردم تا نوار شد.خیلی کار کردم.

...................................

ربنای شجریان از ابتدا، روی نتهای "سی بمل" و سپس " دو" اوج می گیرد (روی خط حامل کلید سل) و در حوالی این نتها گردش دارد که اجرای آن برای خوانندگان چپ کوک هم آسان نیست! و تا نت "می بمل" به بالاترین نت خود می رسد.(البته ربنایی که از صداوسیما پخش می شود نسخه چندان با کیفیتی نیست و ممکن است دور ضبط بالا یا پایین برده شده و نتها تا حد کمی بالا یا پایین رفته باشد، ولی با این وجود صدای شجریان نشان می دهد که اشکالات دور ضبط زیاد نبوده، پس نتهایی که به آنها اشاره شد حدودی هستند).]این بنداز سایت گفتگوی هارمونیک است[

.....................................................................

 

در پایان  این بخش،متن این دعا و امکان گوش دادن و دانلود کردن آن را برای علاقه مندان قرار میدهم.

 

متن دعا:

 

ربنا لا تزغ قلوبنا بعد إذ هدیتنا وهب لنا من لدنک رحمة إنک أنت الوهاب [آل عمران - 8]

 

(پرودرگارا! دل‌های‌مان را، بعد از آن‌که ما را هدایت کردی، (از راه حق) منحرف مگردان؛ و از سوی خود، رحمتی بر ما ببخش، زیرا تو بخشنده‌ای)

 

… ربنا آمنا فاغفر لنا وارحمنا وأنت خیر الراحمین [مومنون - 108]

 

(… پروردگارا! ما ایمان آوریدم؛ ما را ببخش و بر ما رحم کن: و تو به‌ترین رحم‌کنندگانی)

 

… ربنا آتنا من لدنک رحمة وهیئ لنا من أمرنا رشدا [کهف - 10]

 

(… پروردگارا! ما را از سوی خودت رحمتی عطا کن، و راه نجات‌ای برای ما فراهم ساز)

 

… ربنا افرغ علینا صبرا وثبت اقدامنا وانصرنا على القوم الکافرین [بقره - 250]

 

(… پروردگارا! پیمانه‌ی شکیبایی و استقامت بر ما بریز؛ و قدم‌های ما را ثابت بدار؛ و ما را بر جمعیت کافران پیروز بگردان)

دانلود کنید:

دانلود ربنای استاد محمد رضا شجریان

دانلود

 

لینک کمکی (برای کسانی که نمی توانند از لینک بالا دانلود کنند)

 

دانلود

 

حجم فایل: 563 کیلو بایت

.....................................................................

 

2-مثنوی افشاری(این دهان بستی .... دهانی باز شد)

یکی از آواز هایی که استاد شجریان بسیار زیبا خوانده اند همین مثنوی افشاری است که با ماه رمضان مانوس شده ولی متاسفانه به دلایل نا معلومی درچندسال اخیر زیاد از رسانه ها پخش نمیشود و اگر هم پخش شود به طور نصفه و نیمه است.فکرکنم این آواز در سال 1359تهیه شده.به مثنوی افشاری ، مثنوی پیچ هم گفته می شود . ]این قسمت از وبلاگ دود عود است[

بعد ازمشاهده شعر این اثر میتوانید آن را دانلود و به صورت آنلاین گوش کنید.

.....................................................................

 

 

شعر:

 

این دهان بستی دهانی باز شد     تا خورنده ی لقمه های راز شد

 

لب فروبند از طعام و از شراب     سوی خوان آسمانی کن شتاب

 

گر تو این انبان ز نان خالی کنی     پر ز گوهرهای اجلالی کنی

 

طفل جان از شیر شیطان باز کن     بعد از آنش با ملک انباز کن

 

چند خوردی چرب و شیرین از طعام     امتحان کن چند روزی در صیام

 

چند شب ها خواب را گشتی اسیر     یک شبی بیدار شو دولت بگیر 

 

مثنوی معنوی - مولوی

 

دانلود کنید:

دانلود

 

لینک کمکی (برای کسانی که نمی توانند از لینک بالا دانلود کنند)

 

دانلود

 

حجم فایل:318 کیلو بایت

 

منبع : awaz.blogfa.com

اگه حالشو دارید ادامشو حتمن بخونید

وظیفه داریم حساسیت روی ربنای شجریان را کم کنیم

فرهنگ > تلویزیون  - نشست خبری پرویز فارسیجانی، دبیر شورای معارف سیما درباره برنامه‌های رمضان امسال نه تنها مسئله را حل نکرد، سؤال برانگیز هم بود.

 

سؤالاتی درباره این که محدود کردن پخش ربنای شجریان یعنی چه و چه کسانی قرار است جایگزین او باشند. از فارسیجانی مهم‌ترین این سؤال‌ها را پرسیدیم.

آقای فارسیجانی در گفت و گویی که دو روز پیش داشتید، خبر از محدود پخش شدن ربنای آقای شجریان داده بودید. . .
نگفته بودم که محدود پخش می‌شود. منظورم این بود که ربناهای مختلفی با صدای هنرمندان مختلف پخش خواهد شد که یکی از این کارها به آقای شجریان اختصاص دارد. ما ربناهای مختلفی در سازمان داریم و در گذشته هم پخش می‌شده ولی امسال به خاطر حساسیت زیاد روی آقای شجریان بحث برانگیز بود.

 

مجموعه‌ای از ربناهاست که ربنای آقای اصفهانی یکی از آنهاست که قبلاً هم منتشر شده و همه شنیده‌اند.

 

چرا. قبلاً پخش شده.

 

چند نفر دیگر هستند که چون مشهور نیستند اسم آنها الان خاطرم نیست.

 

نه. این‌گونه نیست. در سنوات قبل هم استفاده می‌شده. ما این کارها را در اختیار شبکه‌ها گذاشته‌ایم تا پخش آنها به عهده خودشان باشد و طبق سلیقه خودشان عمل کنند. فقط باید با هم هماهنگ کنند که هر شبکه یکی را در روز پخش کند تا تکراری پخش نشود.

 

نه. اصلاً ما توصیه‌ای نسبت به این موضوع نداشته?ایم. گفتم که توصیه ما این بوده که هر ربنا فقط یک بار در روز از شبکه‌های مختلف پخش شود.

 

بله طبیعتاً ربنای آقای شجریان جزو آثار ماندگار فرهنگی ماست و تاریخ هنر کم‌تر چنین اثری را به خود می‌بیند. این جور آثار متعلق به هنرمند نیست و متعلق به مردم است. اثر زمانی مهم است که مردم آن را دوست داشته باشند، پس مردم مقدم هستند. اما زمانی هنرمندان از ما دلگیر می‌شوند. . .

 

به هر حال حساسیت‌هایی از بیرون سازمان نسبت به این موضوع شده بود و ما وظیفه داشتیم تا این حساسیت را کاهش دهیم.

اما آقای شجریان نسبت به پخش ربنا گله نکرده بودند؟

اما فکر نمی‌کنم که این ربنا‌ها مثل ربنای آقای شجریان از آب در بیاید و آن حس ماه رمضان را القا کند؟

حتماً توصیه خاصی هم به شبکه‌ها داشته اید؟

فکر نمی‌کنید که چون ناشناخته‌اند و شما هم نمی‌شناسید، پخش آنها کاریکاتوری باشد از ربنای آقای شجریان؟

به غیر از آقای اصفهانی چه کسان دیگری هستند؟

اما فکر نمی‌کنم از تلویزیون پخش شده باشد؟

این ربناهایی که در سازمان وجود دارد، مال چه کسانی است؟

سرانجام پخش دعای ربنای شجریان از تلویزیون
ربنای استاد شجریان یک خاطره خاصی برای همه ما دارد و یک اثر هنری است که متعلق به همه مردم ایران است؛ بنا داریم به صورت محدود و طبق روال خودمان در ماه مبارک رمضان از این نوا استفاده کنیم.
سیدعزت‌الله ضرغامی درباره‌ی پخش دعای ربنای استاد شجریان از تلویزیون گفت که در این خصوص هیچ محدودیتی برای خواننده‌ی خاصی نیست.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان صدا و سیما در پاسخ به این پرسش که سرانجام پخش ادعیه‌ها از جمله دعای ربنای استاد شجریان از رادیو و تلویزیون چه می‌شود؟ خاطرنشان کرد: تهیه‌کنندگان ما آزاد هستند از تمام ادعیه‌ای که در این ماه تاکید شده و تمام هنرمندانی که این دعاها را خوانده‌اند، براساس سلایق مردم در برنامه‌هایشان استفاده کنند.

وی در عین حال اظهار کرد: تاکید من بیشتر روی محتوای این برنامه‌هاست؛ قبل از این‌که دنبال قرائت‌های زیبا باشیم به محتوای این دعاها توجه کنیم؛ البته حتما صدای زیبا می‌تواند تاثیر‌گذار باشد.

به گزارش ایسنا، دبیر شورای معارف سیما نیز پیش از این اعلام کرده بود: در ماه مبارک رمضان نوای «ربنا»ی استاد شجریان را به صورت محدود پخش خواهیم کرد و در عین حال تلاش می‌کنیم از ربناهای جدید با صدای دیگر هنرمندانمان نیز استفاده کنیم.

پرویز فارسیجانی معتقد است: ربنای استاد شجریان یک خاطره خاصی برای همه ما دارد و یک اثر هنری است که متعلق به همه مردم ایران است؛ بنا داریم به صورت محدود و طبق روال خودمان در ماه مبارک رمضان از این نوا استفاده کنیم.

گفتنی است در پی اعتراض محمدرضا شجریان و شکایت او، معاون صدا گفته بود که از این پس حتی در ماه رمضان صدای محمدرضا شجریان از شبکه‌های رادیویی پخش نمی‌شود، اما چندی بعد دکتر علیرضا نوری درباره‌ی پخش نشدن «ربنا»‌ی محمدرضا شجریان از رادیو و انتخاب جایگزینی احتمالی برای آن گفت که « ربنای استاد شجریان یک حس نوستالژیک خاصی برای همه مردم ایران دارد و حال و هوای ویژه‌یی را در لحظات افطار ایجاد می‌کند، اما عدم پخش آن بر مبنای خواست و تقاضای خود استاد بوده است مبنی بر این‌که آثارشان با رضایت خود ایشان پخش شود. بنابراین ما تابع آن چیزی هستیم که سازمان و استاد شجریان به توافق برسند. »

وی درباره‌ی جایگزینی برای این نوا نیز توضیح داد که جایگزین‌های زیادی را سازمان از قبل آماده کرده است که اگر نیاز باشد از آن ها استفاده می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، محمدرضا شجریان در نامه‌ی در تاریخ 25 خرداد ماه به عزت‌الله ضرغامی-رییس سازمان صدا و سیما- نسبت به پخش بدون مجوز آثارش در صدا و سیما اعتراض کرد که در بخش‌هایی از آن آمده بود: « اینجانب در سال 1374 نیز اعلام کردم راضی به پخش آثار خود از صدا و سیما نیستم. مجددا تقاضای خود را تکرار کرده و تاکید می کنم آن سازمان هیچ نقشی در تهیه این آثار نداشته و شایسته است به حکم شرع و قانون سریعا کلیه واحدهای آن سازمان از پخش صدا و آثار من خودداری کنند.»

پیش از این نیز شجریان در نامه‌یی به علی لاریجانی- رییس وقت سازمان صدا و سیما- از او خواسته بود به شبکه‌های مختلف رادیو و تلویزیون دستور دهد به جز دعای «ربنا» و مثنوی افشاری - که در ایام ماه رمضان و هنگام افطار از شبکه‌های مختلف روی آنتن می‌رود، از پخش آثار دیگر او خودداری کنند.

استاد آواز ایران در این نامه‌ آورده بود: «سازمان صدا و سیما موظف است برای پخش آثار هنرمندان از آنان کسب اجازه کند و حقوق مادی آثارشان را هم برای هر نوبت پخش آثارشان رعایت کند.»

این در حالیست که مهرماه سال 86 کرم رضا پیریایی- رییس سابق مرکز موسیقی- در نشستی مطبوعاتی با بیان این که با استاد شجریان نیز مشکلی نداریم، گفته بود: استاد ناراضی نیستند و در طول شبانه روز، رادیو پیام کارهای استاد شجریان را پخش می‌کند.
 
 
و در جایی دیگر:
برخی نغمه ها، تصویرها، و به ویژه مراسم سنتی در سطح ملی هر کشور یک وجدان جمعی را شکل می‌دهد که معمولاً متعلق به هیچ طیف و جناح و قوم خاصی نیست. اما در عین حال چسبندگی سیاسی، ملی، مذهبی و فرهنگی آن کشور را حتی در اوج تنش‌های فراگیر داخلی و خارجی قوام می‌بخشد.
بی‌تردید حذف ربنای شجریان از مراسم افطار میلیون‌ها روزه‌دار، ضربه‌ای به هویت ملی ایرانیان محسوب می‌شد؛ هویتی که نه به آسانی شکل گرفت، نه هزینه کمی از خون ایرانیان به پای آن ریخته شد و نه جبران خسارات احتمالی وارده به آن بدون سختی فراوان امکان پذیر است. هویتی که شنیدن ربنای شجریان، اذان موذن زاده اردبیلی و دو نغمه مشهور شادمانه مراسم عروسی ایرانی‌ها هر باره بازتولید و یادآوری می‌کند تاکید مداوم و پیوسته بر ایرانی بودن و ایجاد فاصله با هر هویت غیرایرانی است.

برخی نغمه ها، تصویرها، و به ویژه مراسم سنتی در سطح ملی هر کشور یک وجدان جمعی را شکل می‌دهد که معمولاً متعلق به هیچ طیف و جناح و قوم خاصی نیست. اما در عین حال چسبندگی سیاسی، ملی، مذهبی و فرهنگی آن کشور را حتی در اوج تنش‌های فراگیر داخلی و خارجی قوام می‌بخشد.

تا سه دهه پیش حجم زرادخانه هسته‌ای و تولید صنایع سنگین از جمله اتومبیل و فولاد از مهمترین معیارهای تقسیم کننده نظام بین‌الملل به شمال و جنوب و شرق و غرب محسوب می‌شد، اما هرچه می‌گذرد، ظهور و قوام یافتن پدیده‌های جدیدی همچون نقش زنان، جوانان، گسترش سازمان‌های غیردولتی، شفافیت نظام سیاسی و مبارزه با فساد در کنار اصرار بر تولیدات فرهنگی و دفاع از نمادهای فرهنگی تا پای جان به عامل مهم مبادلات نظام بین‌الملل تبدیل شده است.

کشورهایی که فاقد توانایی تولید نمادهای ملی و هویتی فراگیر در سطح ملی و منطقه‌ای هستند، همواره در دفاع از امنیت ملی خود نیز دچار مشکل می‌شوند و هزینه‌های بالاتری را می‌پردازند. زیرا کشورها بدون نمادهای ملی زودتر آسیب می‌بینند و مورد تهاجم قرار می‌گیرند. در همین راستاست که شاهد هستیم بسیاری از کشورهای تازه پا به عرصه گذاشته از جمله کشورهای آسیای میانه، در مقایسه با حوزه‌های قدرتمند فرهنگ روسی، چینی یا حتی عربی در تلاش هستند نمادهای هویتی برای خود خلق کنند زیرا نمادهای ملی و هویتی عواملی هستند که مانع حل شدن در فرهنگ و نفوذ کشورهای مجاور می‌شود. صفرمراد نیازاف رئیس جمهور ترکمنستان سال‌ها تلاش داشت تا خود و نام مادر خود را به عنوان نماد ملی ترکمنستان معرفی کند و جا بیندازد، زیرا ترکمنستان برای ارائه و تولید تعریف از کشوری به این نام وجه تمایز چندانی با دیگر کشورهای منطقه از جمله تاجیکستان یا قزاقستان و ازبکستان نداشت.

در کشورهای تازه متولد شده آسیای میانه قزاق بودن، ترکمن بودن و تاجیک ماندن معضلی است که طی دو دهه گذشته هنوز راه حلی برای آن پیدا نشده است؛ زیرا مجموعه کشورهای این منطقه هویت فرهنگی و نماد ملی قدرتمند و به لحاظ تاریخی قابل دفاعی در برابر یکدیگر ندارند. اما هویت ایرانی بودن از چنان پشتوانه فرهنگی، تاریخی و سیاسی قدرتمندی برخوردار است که نه به سادگی می‌توان آن را شست و نه هضم شدن در هویت‌های فرهنگی مجاور ـ برای مثال عرب‌ها ـ به سادگی امکان پذیر است. بنابراین اگر اصرار می‌شود که ربنای افطار شجریان یک موضوع مرتبط با هویت ملی ایرانیان است که در جاهای دیگری به امنیت ملی ربط پیدا می‌کند و حتی دیگر به خود او تعلق ندارد ـ چه رسد به گردانندگان از راه دور و نزدیک صداوسیما ـ به دلیل کارکرد و تاثیری است که این نغمه در پس ذهن متولدان این فلات از خود باقی گذاشته و از هویت خاص ملی و مذهبی بودن ایرانیان در مقابل غیرفارسی زبانان حکایت می‌کند.

در حال حاضر میلیون‌ها ایرانی اصلاح طلب و اصولگرای زن و مرد خاطره این ربنای داوودگونه و آسمانی را که هر ساله تکرار می‌شود، در کنار خاطرات نوجوانی، میانسالی و در مجموع در کنار بخشی از گذشته خود جای داده‌اند. بسیاری از مکان ها، تصاویر و افرادی که گذشته ما و هویت جمعی ما را ساخته‌اند دیگر نه قابل دسترس هستند و نه قابل دوباره تجربه شدن. اما گوشه‌هایی از این گذشته مشترک نه تنها پاک نمی‌شود و از یاد نمی‌رود بلکه هر سال دوباره می‌توان آن را از نو تجربه کرد. اگر بتوان تخت جمشید و میدان نقش جهان و کارکردهای سیاسی میدان آزادی را در تاریخ معاصر ایران نادیده گرفت، و اگر کسی توانایی حذف ترانه الهه ناز بنان، یا حتی برخی از نوحه‌های صادق آهنگران را از پس ذهن ایرانیان داشته باشد و اگر بتوان شیخ بهایی و شریعتی و حماسه 40میلیونی ملت را از تاریخ معاصر پاک کرد و نادیده گرفت، آنگاه می‌توان نمادهای ملی همچون ربنای افطار شجریان را نیز حذف کرد.

اگر تعارف را در سطح ملی کنار بگذاریم و با نگاهی به آمار مربوط به تعداد قلیل نشریاتی که در ایران چاپ می‌شود، تیراژ محدودی که روزنامه‌ها دارند، کتاب‌هایی که هیچ‌گاه مجوز نمی‌گیرند و خوانده نمی‌شوند را به نسبت جمعیت 70 میلیونی ایران مورد ملاحظه قرار دهیم که 60درصد جمعیت آن را جوانان تشکیل می‌دهند، ابعاد ناکارایی فرهنگی جامعه ما در مقایسه با حوزه‌های فرهنگی مجاور ـ مثلاً ترکیه و عراق ـ آشکار می‌شود. اگر مجموع تولیدات موسیقی و فیلم از مجاری رسمی را مطالعه کنیم و از یاد نبریم که سینمای ایران از سر اجبار و تا حدود زیادی در انحصار سینمای طنز قرار گرفته، آنگاه می‌توان ادعا کرد صدا و سیما به عنوان تنها رسانه ملی واقعاً آزاد آزاد در ایران تبدیل به بزرگترین مرکز فرهنگی کشور شده است.
 
البته بزرگترین مرکز فرهنگی نه به لحاظ تاکیدی که این رسانه فراگیر بر وحدت و وفاق دارد، بلکه از آن نظر که با هفت کانال تلویزیونی به صورت شبانه روزی همه تولیدات و از هر نوع فیلم - غیرپورنو و غیرعاشقانه - هالیوود و بالیوود هند را به صورت مطلق و بدون هیچ گزینشی و به نوبت برای 70 میلیون ایرانی پخش می‌کند. و جالب اینکه برخی از مشهورترین فیلم‌های پلیسی و جنایی آمریکایی را چندین بار در طول یک سال به نمایش می‌گذارد.

گفته فوق تا حدی است که به جرات می‌توان ادعا کرد فقط طی تعطیلات 13 روزه نوروز هر ساله کشته شدن صدها هزار نفر با پخش جدیدترین فیلم‌های خشن پلیسی از هفت کانال تلویزیونی در 24ساعته جلوی چشم میلیون‌ها ایرانی نمایش داده می‌شود و کسی به آثار تخریبی نمایش این همه فیلم‌های پلیسی و جنایی تولید شده در کره زمین از صدا و سیما توجهی ندارد.
 
وقتی بزرگ ترین رسانه ملی کشور به خود زحمت نمی‌دهد تا حداقل نمایش فیلم‌های غیرپلیسی و غیرجنایی را افزایش دهد و از شمار نمایش خشن‌ترین فیلم‌های غرب بکاهد، چگونه می‌توان انتظار داشت هویت ملی یا یک نماد ملی پاس داشته شود. اگر پس از نمایش این همه فیلم هولناک هنوز هویتی از ایرانیان باقی مانده باشد، به نوعی معجزه است و نیز تتمه تاثیر پخش جسته گریخته آثار استادانی همچون محمدرضا شجریان و اسلاف و گذشتگان است، وگرنه از یاد نبریم که با تاسف مدت هاست مردم تماشای کانال‌های ماهواره‌ای را به هر کانال صدا و سیما ترجیح می‌دهند.
 

چرا «ربنا» یگانه است؟

فرهنگ > موسیقی  - علیرضا افتخاری

هنگامه تحویل سال دعای «یا مقلب القلوب و الابصار...» را خواندم، حال آنکه خواندن قرآن و ادعیه دینی، مهارت خاصی را می‌طلبد و تخصص منحصر به خود را می‌خواهد. در آن قطعه، همچنین غزلی از حافظ با مطلع «ساقیا آمدن عید مبارک بادت  وآن مواعید که کردی مرود از یادت » را با زبان شیرین فارسی خواندم.

در رهگذر همین تحویل سال مطمئن شدم که خواندن «ربنا» نیازمند تسلط بر آیات الهی است، به عبارتی باید قاری قرآن بود تا «ربنا» را آنچنان که شایسته است، خواند. از همین رو است که بارها گفته‌ام اگر اشعار فارسی با معنا و مضمون «ربنا» گفته شود با جان و دل برای هموطنان و همه مردم جهان می خوانم. اما چرا در کاری که نمی دانم و بلد نیستم باید دخالتی داشته باشم؟
بسیاری می‌گویند چرا «ربنا» را نمی‌خوانی که در پاسخ آنها می گویم که من زبان فارسی را می خوانم که اگر آوای خوشی دارد از لطف حضرت پروردگار است با این همه اگر می‌توانستم که «ربنا» را بخوانم باز هم این کار را نمی‌کردم! آقای شجریان از آنجا که خود قاری قرآن بوده‌اند، «ربنا» را آنچنان خوب خوانده‌اند و حق مطلب را ادا کرده‌اند که دیکر نیازی به نسخه دوم نیست،با این حال چرا باید دنبال دیگرانی باشیم تا این قطعه دلنشین را بازخوانی کنند؟ چرا از داشته هایمان بهره نمی‌بریم؟

اگر آقای شجریان راضی به پخش این قطعه از صداوسیما نیست ـ که هست ـ می توانیم به شکلی دیگر روزهای رمضانی خود را با این نوای ماندگار افطار کنیم؛ امروز دیگر لوح فشرده «ربنا» در خانه همه مردم پیدا می‌شود و گوشی‌های تلفن همراه نیز این قطعه شنیدنی را میزبانی می‌کند...

اگرچه باید گفت آیاتی که آقای شجریان خوانده‌اند سالهاست در تاروپود زندگی مردم ریشه دوانده و صداوسیما نیز بهتر است به جای جایگزینی، «اولین نسخه و نسخه اول» را پخش کند.

فکر و اندیشه هنرمند در اثر او جاری است و این نوای «ربنا» از عمق اعتقادات شجریان بر جان و دل مردم مسلمان می‌نشیند فارغ از رای و نظر سیاسی امروز او...

به قطعیت می‌توان گفت «ربنا» دیگر در کائنات منتشر شده است و به هیچوجه در بند پخش از رسانه ها نیست اما چه بهتر که شائبه‌ها را برطرف کنیم و دامن هنر را به سیاست آغشته نکنیم...





بازدید امروز: 76 ، بازدید دیروز: 130 ، کل بازدیدها: 559838
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ