سفارش تبلیغ
صبا ویژن

امنیت آنلاین در کامپیوتر خانوادگی

ارسال شده توسط مدیر وبلاگ:علی در 90/4/29:: 8:57 صبح

میلیون­ها خانواده در سراسر جهان هر روزه از اینترنت برای یادگیری، تحقیق، خرید، انجام امور بانکی، سرمایه گذاری، به اشتراک گذاری تصاویر، بازی، دانلود فیلم و موسیقی، ارتباط با دوستان، ملاقات افراد جدید و انواع فعالیت­های دیگر استفاده می­کنند.
با ورود اعضای خانواده به دنیای آنلاین، صرف نظر از سن آنها، باید آموزش­هایی در مورد امنیت فضای سایبر به آنها داده شود. موارد زیر برای نشان دادن میزان اهمیت دانستن اصول اولیه محافظت در فضای سایبر کافی است:
هکرها هر 39 ثانیه از طریق اینترنت به کامپیوترهای افراد حمله می­کنند.
بیش از دویست هزار ویروس کامپیوتری تا کنون شناخته شده و این تعداد هر روز افزایش می­یابد.
جرائم اینترنتی از سال 2007 تا 2008 حدود 33 درصد افزایش داشته اند.
در سال 2008 حدود 9.9 میلیون آمریکایی قربانی سرقت یا جعل هویت قرار گرفته اند.
در ادامه به راه­هایی برای حفظ امنیت اعضای خانواده در اینترنت می­پردازیم.<** ادامه مطلب... **>
 
1-کامپیوتر را کجا قرار می­دهید؟
در خانه ای که بچه ها در آن زندگی می­کنند، محل قرار گرفتن کامپیوتر خانواده بسیار مهم است. بهتر است که کامپیوتر خانوادگی در محلی از خانه قرار بگیرد که محل رفت و آمد زیاد اعضای خانواده باشد و تعداد ساعاتی که بچه ها با این کامپیوتر کار می­کنند نیز محدود باشد. اطمینان حاصل کنید که سیستم شما دارای نرم افزار امنیتی حاوی ابزارهای کنترلی والدین باشد.
 
2-برای مشخص کردن محدودیت­ها به صورت تیمی کار کنید
دقیقا در مورد اینکه چه چیزهایی مناسب یا نامناسب هستند تصمیم گیری کنید و در این کار فرزندان خود را مشارکت دهید. برای این کار به موارد زیر توجه کنید:
انواع وب سایت­هایی که مناسب هستند
اتاق­های چت و فروم­هایی که برای مشارکت مناسب هستند:
صرفا از اتاق­های چت نظارت شده استفاده کنید.
اطمینان حاصل کنید که فرزندان شما از اتاق­های چت ".alt" دوری می­کنند. این اتاق­های چت می­توانند حاوی موضوعات نامناسبی برای افراد جوان باشند.
انواع چیزهایی که فرزندان شما می­توانند به صورت آنلاین در مورد آن بحث کنند و زبانی که نامناسب شمرده می­شود را مشخص کنید.
 
3-با یکدیگر در مورد قوانین کامپیوتر خانگی توافق کنید
توصیه می­شود که این قوانین را وضع کنید:
هرگز با نام­های کاربری که هویت حقیقی را آشکار می­کند یا تحریک کننده هستند لاگین نکنید.
هرگز کلمه عبور خود را فاش نکنید.
هرگز شماره تلفن یا آدرس خود را افشا نکنید.
هرگز اطلاعاتی را که هویت شما را آشکار می­کند ارسال نکنید.
هرگز تصاویر نامناسب یا تصاویری که هویت شما را افشا می­کند ارسال نکنید.
هرگز هیچ گونه اطلاعاتی را با غریبه هایی که به صورت آنلاین ملاقات می­کنید به اشتراک نگذارید.
هرگز با غریبه هایی که به صورت آنلاین آشنا شده اید، قرار ملاقات نگذارید.
هرگز ضمایم ایمیل­های ارسال شده از طرف غریبه ها را باز نکنید.
این قوانین را به اطلاع همه اعضای خانواده برسانید.
 
4- نرم افزار امنیتی نصب کنید
اطمینان حاصل کنید که نرم افزار امنیتی مستحکمی دارید که سیستم شما را در برابر ویروس­ها، هکرها و جاسوس افزارها محافظت می­کند. این نرم افزار امنیتی همچنین باید محتوا، تصاویر و وب سایت­های خطرناک را نیز فیلتر نماید. این نرم افزار باید مرتب به روز رسانی گردد، چرا که هر روزه تهدیدات جدیدی متولد می­شوند. به روز رسانی خودکار، ویژگی بسیار مهمی است که نرم افزارهای امنیتی باید دارا باشند.
 
5-از ابزارهای کنترلی و نظارتی والدین استفاده کنید
تمامی نرم افزارهای امنیتی مهم و پرکاربرد، ابزارهای نظارتی و کنترلی ویژه والدین ارائه می­دهند. برای یاد گرفتن نحوه کار با این ابزارها زمان بگذارید و از گزینه هایی که موضوعات و محتوای نامناسب را فیلتر و مسدود می­کنند استفاده کنید.
برخی تولید کنندگان نرم افزارهای امنیتی علاوه بر قرار دادن ویژگی­های نظارتی در این نرم افزارها، نرم افزار خاصی نیز ویژه نظارت والدین بر فعالیت­های آنلاین فرزندان خود عرضه کرده اند. از آن جمله می­توان به McAfee Family Protection و Norton Online Family اشاره کرد. این نرم افزارها فرزندان خانواده را از دسترسی به محتوای نامناسب، خطرات شبکه های اجتماعی، افراد غریبه و سایر تهدیدات آنلاین بر حذر می­دارند. البته این ابزارها دارای محدودیت­های خاص خود نیز هستند و بهتر است والدین خود، شخصا به نظارت بر کار فرزندانشان در اینترنت بپردازند.
 
6-به اعضای خانواده یادآوری کنید که افراد آنلاین، غریبه هستند
هرکسی که آنلاین می­شود باید این نکته را به خاطر بسپارد که صرف نظر از اینکه دوستان آنلاین را چند دفعه به صورت آنلاین ملاقات کنید، صرف نظر از اینکه چه مدت با این افراد چت کرده باشید، و صرف نظر از اینکه چقدر آنها را می­شناسید، افرادی که به صورت آنلاین ملاقات می­کنید افرادی غریبه هستند. دروغ گفتن در مورد هویت شخصی برای فرد آنلاین کاری بسیار ساده است. بچه ها باید بدانند که فردی که وانمود می­کند هم سن آنهاست، می­تواند مردی 40 ساله باشد.
وب سایت­های شبکه های اجتماعی مانند MySpace و Facebook، راه ایده آلی برای ملاقات افراد جدید به صورت آنلاین هستند. بنابراین، شما به عنوان والدین باید وارد این سایت­ها شده و پروفایل فرزندان خود را چک کنید تا اطمینان حاصل کنید که مکالمات نامناسبی رخ نداده باشد و تصاویر غیر قابل قبولی ارسال نشده باشد. شما باید مکالمات آنلاین فرزندان خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که در معرض خطر افراد خطرناک قرار ندارند.
 
7-کلمات عبور قوی انتخاب کنید
برای ایجاد کلمات عبور قوی که به راحتی کشف نشوند، با این نکته شروع کنید که کلمه عبور شما حداقل باید 8 کاراکتر داشته باشد و ترکیبی از حروف، ارقام و نشانه ها باشد. کلمات عبور باید در فواصل زمانی معین تغییر کنند تا احتمال سوء استفاده از یک کلمه عبور در طول زمان کاهش یابد.
در زیر به تکنیک­هایی برای ساختن یک کلمه عبور قوی اشاره می­کنیم:
از چندین کلمه کوچک به همراه علائم نگارشی یا نشانه ها استفاده کنید، مانند: "betty,red$car"
علائم و نشانه ها را در وسط یک کلمه قرار دهید، مانند: "Roos%velt"
از یک راه غیر معمول برای مخفف کردن یک کلمه استفاده کنید، مانند: "ppcrnbll"
از حروف اول هر یک از کلمات یک عبارت به همراه یک عدد تصادفی استفاده کنید، مانند: "hard to crack this password" = "htc5tp"
کلمه عبور خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.
 
8-نرم افزار امنیتی سیستم خود را چک کنید
نرم افزار امنیتی خود را باز کنید و اطمینان حاصل کنید که این سه ویژگی را داراست: آنتی ویروس، ابزار ضد جاسوسی و فایروال.
این هسته های محافظتی باید با ابزار ضد هرزنامه و نرم افزار جستجوی امن نیز تقویت شوند. ایده بسیار خوبی است که خانواده ها دارای یک مجموعه امنیتی بر روی کامپیوتر خانوادگی خود باشند که شامل ابزارهای کنترلی والدین و ابزارهای جلوگیری از سرقت هویت نیز باشد.
 
9-با کودکان خود صحبت کنید
مراقب باشید که فرزندان شما با افراد هم سن و سال خود در اینترنت ارتباط برقرار نمایند. برای فرزندان کوچک خود در مورد کامپیوتر، اینترنت و اهمیت حفظ امنیت در اینترنت توضیح دهید و نحوه نفوذ هکرها به کامپیوتر آنها و از کار انداختن سیستم را برای آنها شرح دهید. برای آنها در مورد اهمیت عدم افشای اطلاعات شخصی در اینترنت کاملا توضیح دهید و بگویید که نباید در مورد محل زندگی یا مدرسه خود برای دیگران توضیح دهند. از آنها بخواهید که فرم­های آنلاین را بدون حضور شما پر نکنند و برای جستجو، موتورهای جستجوی ویژه کودکان مانند Yahoo! Kids را به آنها معرفی کنید.
برای فرزندان بزرگتر خود در مورد ویروس­ها، جاسوس افزارها و هکرها و نحوه کار آنها شرح دهید و به آنها بگویید که سرقت هویت چگونه اتفاق می افتد. برای آنها توضیح دهید که هر اتفاقی که بر روی کامپیوتر می افتد توسط شما قابل بررسی و ردیابی است. به آنها اطمینان بدهید که در صورت وقوع هر اتفاقی به آنها کمک خواهید کرد. نحوه مسدود کردن کاربران مزاحم را به آنها یاد بدهید. به آنها یادآوری کنید که افراد آنلاین، به هر حال غریبه هستند.
 
10- آگاه باشید
هر چه بیشتر بدانید، از امنیت بیشتری برخوردار خواهید بود. برای این منظور به اخبار امنیتی و به روز رسانی­های امنیتی توجه کنید و مقالات ساده امنیتی را مطالعه نمایید.
 





بازدید امروز: 127 ، بازدید دیروز: 88 ، کل بازدیدها: 559759
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ