سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجهزتر تلویزیون تماشا کنیم

ارسال شده توسط N در 90/3/21:: 9:59 صبح

 


 

امروزه تقریبا تلویزیون‌های HD شرکت‌ هایی مانند ال جی، پاناسونیک، سامسونگ، سونی و توشیبا همه از قابلیت پشتیبانی اینترنت برخور دارند. البته دارا بودن این توانایی مستلزم داشتن  اینترنت یا وای‌ فای و همچنین داشتن مجموعه ‌ای از نرم‌ افزارهای کاربردی است که این نوع تلویزیون ‌ها به کاربران ارائه می ‌کند.


 

 

مجهزتر تلویزیون تماشا کنیم

 اصطلاح خاصی که بر این نوع برنامه ‌های کاربردی درون ساخت اطلاق می ‌شود، قرارداد اینترنتی تلویزیون (IPTV) است، اما برخی تولید کنندگان بنا به سلیقه خود نام‌ های لوکس و پر زرق و برقی را بر این مجموعه ‌های نرم‌ افزاری نهاده‌ اند.برای مثال مجموعه برنامه ‌های نرم‌ افزاری کاربردی تلویزیون ‌های پاناسونیک Viera connect نامیده شده و شامل آیکون‌ های گرافیکی روی صفحه نمایش متصل به سرویس ‌های اینترنتی مانند Hulu Plus ، MLB.TV، فیس‌بوک، توییتر، چت ویدئویی اسکایپ و... است. برنامه کاربردی درون ساخت سونی شامل خدمات تلویزیونی گوگل (Google TV) است و Bravia Internet Video and Widgets نام دارد. مجموعه برنامه ‌های کاربردی تلویزیون ‌های اینترنتی سامسونگ  Smart Hub، ال جی Smart TV  و توشیبا IPTV نامیده می ‌شوند.

 بزرگ‌ ترین مزیت این برنامه ‌ها این است که به استفاده از دستگاه ‌های خارجی گیرنده دیجیتال تلویزیونی (set-top-box) ندارد، که این خود راحتی و آسایش در استفاده فوق‌ العاده ‌ای را جهت مصرف‌ کنندگان به همراه دارد.

 

صفحه نمایش‌ ها و تلویزیون ‌های HD

 

مجهزتر تلویزیون تماشا کنیم

اگر از کابل برای اتصال به درگاه اترنت تلویزیون HDTV خوشتان نیامده یا این که تلویزیون شما فاقد وفق دهنده (adapter) وای ‌فای باشد، چگونه می‌ توانید از خدمات اینترنت تلویزیونی استفاده کنید؟ جواب خیلی ساده است. باید پل بی ‌سیم (wirless bridge) را تهیه کنید. این سخت‌ افزار از یک ‌سو ارتباطی از نوع بی ‌سیم با مسیریاب بی ‌سیم (Wi-Fi router) برقرار می ‌کند و از سوی دیگر به درگاه اترنت تلویزیون HD شما متصل می ‌شود.

 

رایانه ‌های سرگرمی‌ خانگی  (Home Theater PC)

 

مجهزتر تلویزیون تماشا کنیم

رایانه مخصوص سرگرمی‌ های خانگی را می‌ توان یک پخش ‌کننده تحت شبکه فوق پیشرفته محتوای رسانه ‌ای (صوت و تصویر) به حساب آورد. هنگامی ‌این رایانه به شبکه خانگی متصل شود، می‌ توانید با استفاده از اینترنت، بسیاری از خدمات آنلاین و از جمله محتوای رسانه‌ ای از پیش ذخیره‌ شده روی گرداننده ‌ها (drives) را مستقیما به دستگاه دریافت‌ کننده صوت و تصویر (A/V receiver) استریم کرده و روی صفحه نمایش یا تلویزیون HD به نمایش در آورید. شما می ‌توانید این نوع رایانه ‌ها را به صورت آماده بخرید یا این که قطعات سخت‌ افزاری آن را بنا بر سلیقه خود جدا گانه تهیه و آن را جمع (اسمبل) کنید.

تنها نکته مهمی ‌که باید در این مورد مد نظر داشته باشید این است که کیس و مادربورد این نوع رایانه ‌ها باید از انواع کوچک (mini) و قطعات آن کم ‌مصرف و بی ‌صدا باشد. برخی خدمات آنلاینی که در مورد آنها صحبت شد، تنها روی برازر (browser) رایانه یا برنامه ‌های کاربردی تحت سیستم‌ عامل (OS) ویندوز قابل اجرا هستند، بنابراین برای این که بین محتوای رسانه ‌ای و تلویزیون HD خود پیوند برقرار کنید، مجبورید آن را روی یکی از انواع رایانه‌ ها به اجرا درآورید.

 

دستگاه‌ های پخش لوح‌ فشرده بلوـ ری  (Blu-ray Disc Players)

 

مجهزتر تلویزیون تماشا کنیم

امروزه بیشتر دستگاه ‌های پخش‌ کننده لوح ‌فشرده بلو ـ ری مانند تلویزیون‌ های HD قادر به ارائه اتصال ‌پذیری اینترنتی(Internet connectivity)  هستند. اکثر تولید کنندگان این سیستم ‌ها به سبب نیاز سخت‌ افزارهایشان (firmware) به روزآور شدن از طریق اینترنت هنگام انتشار کدهای نرم ‌افزاری DRM از سوی آنها، این دستگاه ‌ها را نیز به درگاه اتصال اترنت مجهز ساخته ‌اند. همچنین بیشتر این تولید کنندگان قابلیت استریم ویدئو ـ از سرویس‌ های بر اساس تقاضا(On Demand)  مانند Netfix و Blockbuster ـ را نیز به این دستگاه‌ ها افزوده ‌اند.

Apple TV

 

مجهزتر تلویزیون تماشا کنیم

زمانی که اولین دستگاه ست ‌تاپ‌ باکس شرکت اپل به بازار آمد، حتی بهترین طرفداران این شرکت را نیز از خود ناامید کرد.

این دستگاه تنها قادر به استریم محتوا از 4 سرویس آنلاین نت‌ فیکس، YouTube، MobileMe و Flickr  بود. اما اکنون اپل دامنه پشتیبانی از خدمات محتوای رسانه ‌ای آنلاین را گسترش داده و از ظواهر امر چنین برمی ‌آید که تمرکز خود را بر این امر گذاشته است تا این وسیله را به صورت معبری برای تماشای سریال‌ های تلویزیونی و فیلم‌ های سینمایی بدل سازد.

دستگاه ‌های پخش محتوای رسانه ‌ای تحت شبکه

 

مجهزتر تلویزیون تماشا کنیم

امروزه مجموعه گسترده ‌ای از دستگاه‌ های پخش محتـــوای رسانــــه ‌ای تحت شبکه (networked media players)  در بازار موجود است که بسیاری از خدمات اینترنتی را مورد پشتیبانی قرار می ‌دهند. بهترین مدل ‌های فعلی می‌توان به آنهایی اشاره کرد که وفق دهنده‌ های وای‌ فای را به صورت تعبیه شده در درون خود دارند، از خدمات آنلاین مطلوبی مانند نت‌ فیکس پشتیبانی می‌ کنند و از قابلیت استریم ویدئو با تفکیک ‌پذیریP720و حتی P1080 برخوردار باشند. همچنین این نوع دستگاه ‌ها امکاناتی را برای شما فراهم می ‌کند تا به فیلم، موزیک و عکس‌ های دیجیتال ذخیره ‌شده روی فضاهای ذخیره‌ داده محلی و تحت شبکه خود دسترسی داشته باشید. قیمت آنها نیز از 60 تا 200 دلار برای انواعی عادی یا حرفه ‌ای ‌تر مانند WD TV Live Hub که یک ترابایت دیسک سخت درون خود دارد، متغیر است.

 

D-Link Boxee Box

 

مجهزتر تلویزیون تماشا کنیم

دستگاه بوکسی باکس 199 دلاری از بسیاری از جهات، شمه ‌ای از خصوصیات دستگاه‌ های گوگل تی‌ وی را دارد. خود گوگل تی ‌وی بر اساس تمرکز بر محتوای وبی (web cntent) تعبیه شده و تلویزیون زنده (Live TV) استوار است. اما دستگاه بوکسی ‌باکس بیشتر روی استریم محتوای رسانه ‌ای تلویزیونی از طریق وب متمرکز بوده و پشتیبانی از پهنه گسترده ‌ای از کدک ‌ها (codecs) را به عنوان نمونه جهت کارهایی نظیر ریپ (rip) کردن لوح‌ های فشرده DVD و استریم کردن آنها روی شبکه شما مورد نظر قرار می ‌دهد. البته اگر نخواهید این وسیله را بخرید هم هنوز می ‌توانید نرم ‌افزار رایگان آن Boxee software  را روی سیستم‌ عامل ‌های لینوکس،OS X  یا ویندوز رایانه خود به اجرا در آورید.

 

جمع ‌بندی

 

به هر حال اگر شما از پیش تلویزیون رویایی با کیفیت بالای HDTV خریده‌ اید که قابلیت تلویزیون هوشمند اینترنتی را ندارد، ما دستگاه بوکسی ‌باکس دی‌ لینک را که فعلا بهترین دستگاه پخش تحت شبکه محتوای رسانه‌ ای موجود در بازار است، به شما توصیه می ‌کنیم. این دستگاه از محتوای ریپ شده توسط خریدار و همچنین از پهنه وسیعی از سرویس‌ های تجاری نظیر وودو (Vudu) و هولو پلاس (Hulu Plus)  پشتیبانی به عمل می ‌آورد. وودو خدمات استریم VOD بسیار محبوبی است با فیلم ‌های در دسترس برخوردار از رزولوشنP1080  که درست همزمان با انتشار لوح ‌فشرده آنها در بازار به نمایش گذاشته می ‌شوند. هولوپلاس هم فراهم آورنده (provider) خدمات مصرف‌کن و بپرداز (go-to provider)  شوها و برنامه‌ های تلویزیونی است. بنابر این امروزه برنامه ‌هایی مانند نمایش محتواهای متمرکز بر موضوعات ورزشی برای ما معرف تازه‌ ترین نوآوری‌ ها در جهت پیوند دادن و تلفیق محتوای ویدئویی و داده ‌ها با هم بوده و حکایت از آن دارد که بزودی زمان آن فرا می ‌رسد که تلویزیون‌ های کابلی و ماهواره ‌ای را مرده به حساب آورد. هنگامی که همه محتوای رسانه ‌ای بر اساس تقاضا از طریق اینترنت به کاربران عرضه شود، دیگر جایی برای گیرنده‌ های تلویزیونی دیجیتال در خانه ‌ها باقی نمی ‌ماند و همه تلویزیون ‌ها برنامه‌ های کاربردی لازم را به صورت درون ساخت خواهند داشت.

 

 


 

 

منابع:

روزنامه جام جم





بازدید امروز: 23 ، بازدید دیروز: 88 ، کل بازدیدها: 559655
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ