سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عجیبترین جانداران سال 2009

ارسال شده توسط مدیر وبلاگ:علی در 89/3/5:: 6:28 عصر

عجیب‌ترین جانداران سال 2009
 

 ماهی دراکولا با دندان‌های نیش بلند، کرمی که هنگام احساس خطر، توپ‌های نورانی به اطراف پرتاب می‌کند و گونه جدیدی از ماهی‌های قوباغه‌ای، بخشی از برترین گونه‌های جدید کشف‌شده در سال 2009 هستند که به‌طور مشترک توسط انستیتو بین‌المللی کاوش گونه‌ها در دانشگاه ایالتی آریزونا و کمیته بین المللی آرایه شناسان اعلام شده است.
کوئنتین ویلر، حشره‌شناس و مدیر انستیتو بین‌المللی کاوش گونه‌ها می‌گوید: «اعضای این کمیته با آزادی کامل و مطابق معیارهای متعددی از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد یک گونه گرفته تا حقایق شگفت‌انگیزی در مورد نمونه‌های دیگر به این انتخاب‌ها دست زده‌اند. معرفی این گونه‌ها و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد هر یک، بخشی مهم از درک تاریخ حیات است. این به نفع ماست که    
()چالش‌های حیات را روی سیاره‌ای که به سرعت در حال تغییر است، با دقت دنبال کنیم».
 


www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌

ماهی دراکولا
گونه تازه‌ای از ماهی‌های کپور در آب‌های استان کاچین، میانمار کشف شده است. نوع نر این گونه دندان‌های نیش بلندی دارد که از آنها برای مبارزه با نرهای دیگر بر سر قلمرو و مواردی مانند این استفاده می‌کند. آرواره پایین این ماهی می‌تواند تا زاویه 45 تا 60 درجه حول محور بدن باز شود. این اولین‌بارست که چنین ساختار دندان‌مانندی در خانواده کپورماهیان، بزرگ‌ترین خانواده از ماهیان آب شیرین دیده می‌شود.

www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌

ماهی قورباغه‌ای
این گونه عجیب از ماهی‌های قورباغه‌ای با نام علمی Histiophryne psychedelica در سواحل اندونزی کشف شده است. بدن این ماهی با ترکیب خیره‌کننده‌ای از مارپیچ‌های نارنجی و سفید پوشیده‌شده که تنها توسط دو چشم فیروزه‌ای نافذ قطع شده اند. محققان می‌گویند ترکیب رنگی این ماهی باعث استتار آن در میان مرجان‌های سمی بستر دریا در این منطقه می‌شود.

www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌

اسفنج قاتل
این اسفنج گوشت‌خوار ساکن اعماق دریا، یکی دیگر از گونه‌‌های جدید کشف شده است. این گونه دارای نوع خاصی از سوزنه مارپیچی است که trochirhabd نامیده می‌شود.

www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌

کرم توپ‌افکن
این گونه جالب که توسط رباتهای زیردریایی خارج از ساحل مرکزی کالیفرنیا در خلیج مونتری کشفشده، هنگام احساس خطر توپ‌های شب‌تابی را به اطراف پرتاب می‌کند. این توپ‌های کوچک که توسط آبشش این حیوان ایجاد می‌شوند، چندین ثانیه به دلیل وجود پرتو‌های سبز بیولومینسانس می‌درخشند و به این شکل شکارچیان را می‌ترسانند.

www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌

حلزون حشره خوار
این حلزون کوچک دریایی که در اطراف خلیج تایلند کشف شده، از لحاظ تغذیه‌ای گونه منحصر‌به‌فرد است. این گونه حشرات را می‌خورد و این در حالی است که همه گونه‌های مشابه آن از جلبک‌ها یا تخم شکم‌پایان تغذیه می‌کنند. این حلزون دریایی شبیه یک لکه سیاه کوچک است.

www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌

ماهی الکتریکی
این مارماهی برقی که از خانواده چاقوماهیان است، به مناسبت تقدیر از عمر ماکادار و عمر تروخیلو، پشگامان علم کالبد‌شناسی و فیزیولوژی مارماهی‌های برقی Gymnotus omarorum نام گرفته است.

www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌

عنکبوت Nephila komaci
این گونه از جنس Nephila است که برای اولین‌بار در سال 1879 کشف شده است. این عنکبوت می‌تواند بلندترین رشته‌های تار را تولید کند که در بعضی موارد از یک‌متر هم بلندتر هستند. طول بدن عنکبوت ماده به 3.8 سانتی‌متر می‌رسد و درازای پاها می‌تواند بین 10 تا 12 سانتی‌متر باشد. عنکبوت نر به طور متوسط 5 برابر کوچک‌تر است و در این تصویر، بالای عنکبوت ماده دیده می‌شود.

www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌

گیاه کوزه‌ای گوشتخوار
این گیاه گوشت‌خوار که بومی جزیره پالاوان در فیلیپین است، بزرگ‌ترین ساختار کوزه‌مانند شناخته‌شده را به اندازه یک توپ فوتبال آمریکایی تولید می‌کند و حشرات را در مایع درون آن به دام می‌اندازد. گونه‌های مشابهی از این گیاه می‌توانند موش‌ها، مارمولک یا قورباغه‌ها را نیز شکار کنند. نام Nepenthes attenboroughii از این جهت در لیست ده‌گانه آورده شده که نه تنها متعلق به یک اقلیم منحصر‌به‌فرد است، بلکه از گونه‌هایی به شمار می‌رود که به شدت در معرض خطر انقراض هستند.

www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌

سیب زمینی عجیب
این سیب زمینی عجیب‌الخلقه که در ماداگاسکار یافت شده است، برخلاف سایر سیب زمینی‌های خوراکی از غده‌هایی تشکیل شده که هر کدام از قطعات مختلفی تشکیل شده‌اند.

www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌

قارچ Phallic mushroom
طول این قارچ‌های کوتاه که در یکی از جزایر آفریقا کشف شده‌اند، تنها 5 سانتی‌متر است. این قارچ‌ها که برای تقدیر از Robert Drewes خزنده‌شناس عضو آکادمی علوم کالیفرنیا امروزه Phallus drewesii نامیده می‌شوند ،از گروه قارچ‌هایی هستند که بویی شبیه به بوی لاشه مردار تولید می‌کنند و هم‌زمان در لیست ناخوشایند‌ترین جانداران جهان نیز قرار دارند.

 

منبع ایران ویج






بازدید امروز: 58 ، بازدید دیروز: 65 ، کل بازدیدها: 560461
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ