سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صفحه کلید به تاریخ میپیوندد

ارسال شده توسط N در 89/11/18:: 9:24 صبح
اخیرا شرکت ایسر با عرضه اولین لپ‌تاپ 2 صفحه نمایشه خود در نمایشگاه بین‌المللی CES ، در بین کاربران غوغایی بر پا کرده است. اگر این نوع لپ‌تاپ‌ها که از صفحه نمایش دوم خود به جای صفحه کلید نیز استفاده می‌کنند بتوانند با آن صفحه نمایش‌های مجازی (virtual keyboard) خود در بین کاربران جایی باز کرده، جایگاه واقعی خود را بیابند و در بازار مصرف جا باز کنند، آنگاه باید انتظار آن را داشت که صفحه کلیدهای فیزیکی، دیگر به تاریخ پیوسته و تبدیل به خاطره شوند. ایسر یکی از شرکت‌های فعال صنعت تولید رایانه بتازگی چنین لپ‌تاپی را تولید و با نام آیکونیا (Iconia) از آن پرده‌برداری کرده است.

 

این اولین لپ‌تاپ در نوع خود است که صفحه کلید فیزیکی، کاملا از ساختار آن حذف شده و جای خود را به 2 صفحه نمایش صفحه لمسی (touch screen) داده است که مانند همه لپ‌تاپ‌های معمولی با مفصل‌های لولایی به هم متصل شده و به صورت عادی از هم باز می‌شوند. البته یکی از این صفحه نمایش‌ها، نقش صفحه کلید مجازی را نیز بازی می‌کند. آیکونیا از بستر سیستم‌عامل ویندوز 7 Home Premium استفاده کرده و دارای 2 صفحه نمایش 14 اینچی است. در حالی‌که صفحه نمایش روبه‌رویی، به حالت عمودی قرار گرفته و نقش صفحه نمایش اصلی را به عهده دارد، صفحه نمایش دوم که به صورت افقی قرار دارد، به عنوان یک پنل، با به نمایش‌گذاشتن یک صفحه کلید، چرخ غلتک لمسی (touch-wheel) و سایر دکمه‌های کنترل و تنظیم لمسی روی صفحه، با نمایش یک محتوای بصری مستقل یا حتی امتداد و نمایش بخشی از آنچه که روی صفحه نمایش اصلی نقش بسته است، برای کارهایی نظیر هدایت و رهگیری به کار می‌رود. این امر به آن معناست که شما قادرید تصویری از انجام یک وظیفه محاسباتی رایانه‌ای یا اجرای یک برنامه نرم‌افزاری کاربردی را روی یک صفحه نمایش و دیگری را روی صفحه نمایش دیگر نمایش داده یا این‌که از صفحه نمایش بالایی به بازکردن صفحات وب (browse the web) و از صفحه نمایش پایینی جهت دسترسی به کتابخانه و گالری‌های دیجیتال (محتواهای رسانه‌ای) موجود در لپ‌تاپ خود کمک گرفته یا شاید یک نوشته متنی بزرگ را روی هر دو صفحه باز کنید. پیکربندی سخت‌افزاری آیکونیا متشکل از یک پردازنده  Core i

مزایا

2 صفحه نمایش آیکونیا از تفکیک‌پذیری 1366 در 768 برخوردار بوده و با یک لایه پوشش شیشه‌ای ضدخش و مقاوم در برابر اثر انگشت به نام گوریل (Gorilla) که در لپ‌تاپ Streak شرکت Dell نیز به کار رفته است، محافظت می‌شود. این نوع لایه محافظ صفحه نمایش قابلیت لمسی خوبی را ارائه داده و براحتی هم تمیز می‌شود. برای دسترسی به صفحه کلید مجازی، یک ترکیب‌بندی (qwerty layout) در اندازه کامل که با یک بالشتک لمسی (touchpad) و مجموعه کلیدهای لمسی عددی (numeric keypad) کامل شده، این امکان را برای کاربر فراهم می‌سازد تا کف هر دو دست خود را روی صفحه نمایش زیرین قرار داده یا این‌که حرکات اشاره‌ای را با انگشتان (gesture) روی صفحه بالایی انجام دهد. با این کار یک منو به نام حلقه ایسر (Acer Ring) جهت شروع و اجرای برنامه‌های کاربردی لمسی پدیدار می‌شود. ایسر ادعا می‌کند که این صفحه کلید با یک حالت متن گزاره‌ای (predictive-text)، سرعت طبیعی تایپ‌کردن را تضمین کرده و همزمان موجب جلوگیری از اشتباهات هم می‌شود. به وسیله استفاده از حالت تشخیص دستخط (handwriting) آن نیز کلمات نوشته شده روی صفحه نمایش در درون متنی که کار روی آن صورت می‌گیرد، ظاهر می‌شوند.

عیب و هنر این لپ‌تاپ

به هر حال، داشتن 2 صفحه نمایش با این‌که امتیازی برای این‌گونه لپ‌تاپ‌ها محسوب می‌شود، اما باعث شده تا این لپ‌تاپ 8/2 کیلوگرم وزن داشته و ابعاد آن در حد 347 در 249 در 32 میلی‌متر باشد. بدیهی است که یک چنین لپ‌تاپی چندان مورد توجه و استقبال افرادی که به دنبال نوت‌بوک‌های سبک وزن قابل حمل در داخل کیف دستی، جهت انجام کارهای روزمره خود در مسیر رفت و آمد و مسافرت هستند، قرار نخواهد گرفت.

جمع‌بندی

انتظار می‌رود که لپ‌تاپ آیکونیا، پس از عرضه در فروشگاه‌ها با قیمت 1500 یورو در ماه ژانویه 2011، بتواند بازار را به تسخیر خود درآورد. موفقیت این محصول می‌تواند ایسر را به عنوان اولین شرکت توسعه‌دهنده و ارائه‌کننده این ایده، به تنها تولیدکننده بزرگ در زمینه این قبیل لپ‌تاپ‌ها تبدیل کند. پیشتر نیز تعدادی از تولیدکنندگان رایانه از جمله MSI و یک تولیدکننده آمریکایی به نام enTourge، نمونه‌های ابتدایی لپ‌تاپ‌های 2 صفحه نمایشه را به نمایش گذاشته بودند. در ماه آوریل، 2010 MSI از یک نمونه از این نوع لپ‌تاپ‌ها برخوردار از بستر سیستم‌عامل ویندوز 7 و در نگارش‌هایی با اندازه صفحه نمایش‌های 10 اینچ و 7 اینچی پرده‌برداری کرده بود. اما با بهانه گران‌بودن قیمت تمام شده نهایی آنها از نت‌بوک‌های سنتی، از تولید و عرضه رسمی این نوع لپ‌تاپ‌ها به بازار خودداری کرد. در همین حال، لپ‌تاپ 2 صفحه نمایشه eDGe از شرکت enTourge و لپ‌تاپ Kohjinsha از شرکت ژاپنی به همین نام که پیشتر به معرض نمایش عموم گذاشته شده بودند، هنوز به صورت وسیع و رسمی در سطح بین‌المللی عرضه نشده‌اند.

منابع:

5 480 ، 4 گیگابایت حافظه رم و یک دیسک سخت 640 گیگابایتی است. دارای 2 درگاه اتصال USB2.0 و یک USB3.0 به همراه درگاه HDMI ، وبکم 3/1 مگاپیکسلی و بلوتوث است.

http://www.tomshardware.com

http://dvice.com

http://www.techmagnews.com

 





بازدید امروز: 80 ، بازدید دیروز: 88 ، کل بازدیدها: 559712
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ