سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوربین در گذر تاریخ

ارسال شده توسط مدیر وبلاگ:علی در 89/10/8:: 9:21 صبح
شاید برایتان جالب باشد بدانید ساخت دوربین‌های دیجیتالی که امروز جایگزین دوربین‌های عکاسی معمولی شده‌اند با هدف ساخت نوعی ابزار کمکی برای نقشه‌برداری در سفرهای فضایی انجام شده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دوربین‌های دیجیتالی این است که می‌توانید عکسی را که چندثانیه قبل انداخته‌اید در آن ببینید و در صورت نیاز عکس دیگری بیندازید. علاوه بر این در دوربین‌های دیجیتالی نیازی به قرار دادن فیلم عکاسی ندارید و می‌توانید بدون وجود هرگونه محدودیتی هر تعداد عکسی که می‌خواهید بگیرید.

 در دهه 60 میلادی ناسا برای نخستین بار به این فکر افتاد که به جای حسگرهای آنالوگ از حسگرهای دیجیتال برای ثبت تصاویر از سطح ماه استفاده کند و این در حالی بود که می‌توانست برای پردازش و بهبود کیفیت تصاویر ثبت شده از نرم‌افزارهای رایانه‌ای استفاده کند. نخستین دوربین عکاسی بدون فیلم سال 1972 طراحی و ساخته شد و سال 1975 اولین دوربین دیجیتالی توسط استوان ساسون از مهندسان شرکت بزرگ و معروف کداک به بازار آمد.

این دوربین بسیار بزرگ بود 4 کیلوگرم وزن داشت و گرفتن هر عکس دیجیتالی در این دوربین 33 ثانیه به طول می‌انجامید. نخستین دوربین‌های دیجیتالی تجاری سال 1981 توسط شرکت سونی به بازار عرضه شد. اگرچه این دوربین‌ها از نظر عملکرد با دوربین‌های دیجیتالی امروزی بسیار متفاوت بودند، اما در حقیقت می‌توان گفت که این دوربین‌ها مدل پیشرفته‌ای از دوربین‌های آنالوگ بودند که تصاویر ثبت شده را روی یک فلاپی دیسک 5 اینچی ذخیره می‌کردند. نخستین دوربین دیجیتالی مشابه آنچه امروز در بازارهای تجاری تحت این عنوان به فروش می‌رسد سال 1981 طراحی و به بازار عرضه شد که سر و صدای زیادی را در دنیای فناوری به راه انداخت. اگرچه کداک نقش بسیار مهمی در توسعه فناوری عکاسی دیجیتال داشته است اما بی‌شک نقش‌ شرکت‌های بزرگی همچون مایکروسافت و کنیکو که تاثیرگذاری زیادی را در توسعه نرم‌افزارهای اختصاصی برای ویرایش تصاویر، تولید فتوسی‌دی‌ها و همچنین طراحی نرم‌افزارها برای ذخیره اسناد و فایل‌های تصویری داشتند نیز غیرقابل انکار است. کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین‌های دیجیتالی امروزی با کیفیت تصاویر دوربین‌های دیجیتالی اولیه قابل قیاس نیست.

امروزه با گذشت زمان دوربین‌های دیجیتالی پیشرفته‌ای مانند دوربین‌های مگاپیکسلی به بازار عرضه شده‌اند که تصاویر آنها از کیفیت بسیار خوبی برخوردارند. این تصاویر نه‌تنها برای ساختن تصاویر وب مناسب هستند که برای چاپ تصاویر روی کاغذهای مخصوص چاپ عکس هم کیفیت قابل قبولی دارند و به این ترتیب می‌توان گفت که عصر دیجیتال نقش بسیار مهمی در ظهور تغییرات شگرف در زمینه عکاسی داشته است.

 





بازدید امروز: 67 ، بازدید دیروز: 110 ، کل بازدیدها: 560953
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ