سفارش تبلیغ
صبا ویژن

20وسیله وایده منسوخ در دهه گذشته

ارسال شده توسط مدیر وبلاگ:علی در 89/10/8:: 9:8 صبح
فناوری‌هایی که مرگ را تجربه می‌کنند
 در روز کریسمس گزارشی از 20 ایده و وسیله فناورانه ای که توانستند عادات زندگی مردم را تغییر دهند اما در طول دهه گذشته منسوخ شدند منتشر شد که در این بین می توان نام ویدئو ، آژانس های مسافرتی ، ساعت های مچی و... را مشاهده کرد.

به گزارش مهر، دنیایی که هر روز بیش از گذشته اسیر فناوری های مصرفی می شود به سرعت تغییر می کند به طوریکه به نظر می رسد یک فناوری به سرعت ظهور می کند، مصرف می شود و برای روی کار آمدن یک فناوری پیشرفته تر، بهتر و زیباتر از رده خارج می شود.

در این راستا روزنامه «هافینگتون پست» در روز کریسمس به رده بندی و معرفی 20 وسیله و ایده ای پرداخت که توانستند در زمان حیات خود تغییرات مهمی را در عادات روزمره مردم جوامع مختلف ایجاد کنند اما همگی در طول دهه گذشته و با روی کار آمدن فناوری های پیشرفته منسوخ شده و به دست فراموشی سپرده شدند.



ویدیو VHS
 
روزنامه «هافینگتون پست» رتبه اول وسایل منسوخ شده را به نوارهای «VHS» و دستگاه های ویدیویی این نوارها اختصاص داده است.
 
این دستگاه ها که در زمان خود برای ثبت و تماشای لحظات مهم زندگی و لذت بردن از تماشای یک فیلم خوب بسیار توانا و مفید بودند امروز با توسعه دستگاه های «DVD» به یک مفهوم خنده دار تبدیل شده اند.
 
روزنامه واشنگتن پست در سال 2005 مرگ دستگاه های پخش و ضبط و نوارهای «VHS» را رسما اعلام کرد. این روزنامه در آن سال نوشت: «VHS» در حالی که تنها 29 سال داشت مرد.
 
آژانس های مسافرتی
 
در ادامه طبقه بندی چیزهای منسوخ شده ، آژانس های مسافرتی قرار گرفته اند که دیگر جای خود را به وب سایت های مسافرتی و برنامه های نرم افزاری دیجیتالی برای برنامه ریزی سفر داده اند.
 
جدایی میان کار و خانه
 
در رتبه سوم طبقه بندی این روزنامه، افول جدایی میان زندگی شخصی و حرفه ای قرار گرفته است. در حقیقت با ورود انسان به یک زندگی دیجیتالی چند عملکردی و اتصالات دائم بی سیم، مرز میان کار و خانه در هم تنیده شده و بنابراین انسان ها در هر لحظه ای از شبانه روز و حتی در محیط خانه و یا در طول سفرهای تفریحی نیز می توانند از طریق اتصالات اینترنت بی سیم و اینترنت موبایل به امورات کاری خود برسند.
 
فراموشی
 
در رتبه چهارم این طبقه بندی، مفهوم انتزاعی «فراموشی» قرار گرفته است که به اعتقاد این روزنامه در یک شبکه برخوردار از یک حافظه وسیع که قادر است از هر تفکر و هر عملکرد کاربران خود یک کپی بگیرد، فراموشی مفهوم خود را از دست می دهد.
 
روزنامه نیویورک تایمز در ماه جولای 2010 در مطلبی با عنوان «وب به معنی پایان فراموشی است» پایان «حق فراموش کردن» را اعلام کرد.
 
مرگ تدریجی کتابفروشی ها

همچنین در یک دهه گذشته مرگ تدریجی کتابفروشی ها و مخاطبانشان نیز رخ داد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، توسعه کتابفروشی های آنلاین به ویژه «آمازون» و عرضه کتاب های الکترونیک در یک دهه اخیر به شدت از تعداد مخاطبان کتابفروشی های واقعی کاسته و این مراکز عرضه فرهنگ مطالعه را به تدریج به دست موش ها سپرده است.
 
ساعت های مچی
 
ساعت های مچی نیز مسیر خود را به سوی ناپدید شدن طی می کنند. با ورود تلفن های همراه، لپ تاپ ها و دستگاه های الکترونیکی کوچک که خدمات بسیاری کاملتری از یک ساعت نشان دادن ساده را ارائه می کنند ساعت های مچی نیز کارایی گذشته خود را از دست داده و آخرین گام های خود را به سوی منسوخ شدن می پیمایند.
 
نتایج تحقیقات «کالج بلویت» نشان می دهد که به زودی نسلی از جوانان وارد دنیای آموزش می شود که دیگر نوشتن بر روی کاغذ با خط شکسته را بلد نیست و ساعت مچی را نمی شناسد و نمی تواند درک کند که ساعت زمانی چه وسیله کارآمد و مفیدی بوده است. در این آینده قریب القوع، تنها ساعت های لوکس و گران قیمت که ارزش هدیه داده شدن را داشته باشند زنده می مانند و ساعتهای ارزانی که وظیفه شان تنها نشان دادن زمان است محکوم به نابودی اند.

 سایر منسوخ شدگان 

در دهه گذشته به تدریج چیزهای دیگری نیز از رده خارج شده اند. به طوریکه در این لیست چیزهای از مد افتاده ای چون نقشه های جغرافیایی کاغذی ، تماس های تلفنی ، آگهی های روزنامه های کاغذی ، اتصالات دایل- آپ به اینترنت ، دانشنامه های قطور، CD ، تلفن های خط ثابت ، فیلم های نگاتیوی ، کتاب های زرد راهنمای تلفن ، کاتالوگ ها و فاکس نیز به چشم می خورند که هرچند هنوز کاملا منسوخ نشده اند اما آخرین نفس های حیات را خود را می کشند.
 
همچنین به دلیل توسعه سیستم های بی سیم ، سیم ها نیز مسیر فرسایشی خود را در جاده منسوخ شدن می پیمایند. هر چند به نوشته هافینگتون پست ، «سیم ها هنوز با ما هستند ، اما در حال تبدیل شدن به چیزی مربوط به گذشته هستند».

 





بازدید امروز: 71 ، بازدید دیروز: 110 ، کل بازدیدها: 560957
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ