سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یادداشت گستاخانه «گس» علیه ایران

ارسال شده توسط N در 89/9/21:: 2:55 عصر
جام جم آنلاین: سایمون گس در اقدامی گستاخانه بار دیگر به بیان مطالبی علیه جمهوری اسلامی پرداخت و نوشت:دولت بریتانیا از ایران خواسته تا از دستگیری‌های خودسرانه خودداری کند و انگلیس به فعالیت‌های خود برای جلب توجه عمومی به موارد حاکی از عدم بهره‌مندی مردم از این آزادی‌ها، ادامه خواهد داد.

 

به گزارش فارس، در حالی که پلیس انگلیس در روزهای اخیر به سرکوب و برخورد خشن با دانشجویان معترض در این کشور می‌پردازد، «سایمون گس» سفیر لندن در تهران در اقدامی گستاخانه و به بهانه روز جهانی حقوق بشر وضعیت حقوق بشر در ایران را زیر سؤال برد.

جرم نسرین ستوده دفاع شجاعانه است

وی در مطلبی که در سایت سفارت انگلستان در تهران در تاریخ 9 دسامبر تحت عنوان «جرم نسرین ستوده دفاع شجاعانه است» منتشر شده، می‌نویسد: «اصول مصرح در اعلامیه حقوق بشر را نمی‌توان با دستاویز فرهنگ تعبیر و تفسیر کرد. این‌ها اصولی بنیادی هستند که شأن و منزلت انسان را تعیین می‌کنند. اخیراً یکی از کسانی که پیام‌هایم را در تویتر دنبال می‌کند از من پرسیده بود چرا تا این اندازه از وضعیت حقوق بشر در ایران – کشوری که به عنوان دیپلمات در آن فعالیت دارم – انتقاد می‌کنم. این شخص اشاره کرده بود که جایگاه یک دیپلمات اشاعه و ترویج درک و هماهنگی بین دو کشور است و نه برجسته کردن تفاوت‌ها و نکات افتراق. به نظرم سؤال را این طور هم می‌شود پرسید که چرا مواردی [درباره مسائل حقوق بشر] را که مطرح می‌شوند، لایق و شایسته پاسخگویی می‌دانم. تویتر مجالی برای توضیح ندارد به همین خاطر فکر کردم از فرصتی که روز جهانی حقوق بشر فراهم کرده، استفاده کنم و [بلاگی] در این باره بنویسم.

بریتانیا برای جلب توجه‌عمومی به موارد حاکی از عدم بهره‌مندی مردم از آزادی‌ها فعالیت می کند

تردیدی نیست که بخشی از وظیفه دیپلمات‌ها ایجاد ارتباط بین کشورهاست در جایی که بشود چنین ارتباطی ایجاد کرد و دیپلمات‌ها در انتقاد از وضعیت کشوری که به مأموریت فرستاده شده‌اند باید جانب احتیاط را رعایت کنند. اما در عین حال یکی دیگر از وظایف دیپلمات‌ها توضیح و تشریح دیدگاه‌های دولتی است که برای آن کار می‌کنند برای عموم. در مسأله حقوق بشر، تفکرات ایران و بریتانیا بسیار متفاوت از یکدیگر است. برای مثال، به عقیده ما اصولی را که در اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین در کنوانسیون بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی ذکر شده و مورد تکریم قرار گرفته‌اند، نمی‌شود بنا به فرهنگ تفسیر و تعبیر کرد. این‌ها آزادی‌های اساسی هستند که شأن و مقام هریک از ما را به عنوان یک فرد تبیین می‌کنند. دولت بریتانیا به فعالیت‌های خود برای جلب توجه عمومی به موارد حاکی از عدم بهره‌مندی مردم از این آزادی‌ها، ادامه خواهد داد.

دولت بریتانیا از ایران خواسته از دستگیری‌های خودسرانه خودداری کند

امروز، روز بین‌المللی حقوق بشر مناسبتی است برای یادآوری کسانی که در سراسر دنیا برای احقاق حقوق دیگران برخاسته‌اند – وکلا، روزنامه‌نگاران و اعضای سازمان‌های مردم نهاد که برای دفاع از هموطنانشان خود را در معرض خطر قرار داده‌اند. این گونه افراد در هیچ جای دنیا به اندازه ایران در خطر نیستند. از سال گذشته تاکنون مدافعان حقوق بشر مورد آزار و اذیت قرار گرفته و زندانی شده‌اند. یک نمونه از آن‌ها نسرین ستوده است. خانم ستوده وکیلی است که سال‌ها در ایران کار کرده و با استفاده از شیوه‌های قانونی و معمول در ایران به دفاع از هموطنان ایرانی خود پرداخته است. اما امروز خود او در بازداشت است و در انتظار محاکمه به سر می‌برد.

دادستان‌های ایران اتهام مبهم «اقدام علیه امنیت ملی» را علیه او مطرح کرده‌اند، اما اتهام اصلی او در واقع دفاع شجاعانه و آشکار کردن بی‌عدالتی‌هایی است که حکومت ایران ترجیح می‌دهد پنهان بمانند. دولت بریتانیا [پیش از این] از ایران خواسته تا به وظایفی که آزادانه پذیرفته است، عمل کند؛ از دستگیری‌های خودسرانه خودداری و محاکمات عادلانه برگزار کند. آزادی نسرین ستوده نقطه شروع خوبی است.»

به گزارش فارس، اظهارات مداخله جویانه سایمون گس درباره ایران مسبوق به سابقه است. وی پیش از این نیز در گفت‌وگویی با بی‌.بی.‌سی فارسی به موضوع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان و تحریم‌های ضد ایرانی پرداخته بود که در پی آن و در غیاب گس «پاتریک دیویس» کاردار انگلیس در تهران در مرداد ماه سال جاری (1389) به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران توسط رئیس اداره اول غرب اروپای وزارت خارجه به وی اعلام شد.
علی‌رغم اینکه کاردار انگلیس قول داد مراتب را به لندن منعکس و موضوع را بررسی و نتیجه را اعلام کند اما به نظر می‌رسد دولت انگلیس هیچ اقدامی در این راستا صورت نداده است.

شایسته است دولتمردان انگلستان به جای دخالت در امور داخلی دیگر کشورها و متهم کردن آنها به نقض حقوق بشر کمی هم به اوضاع داخلی کشور خود توجه کنند. جایی که این روزها دانشجویانش مورد ضرب و شتم پلیس قرار می‌گیرند و ...

سایمون گس که از سال 1977 کار خود را در وزارت خارجه انگلیس آغاز کرد، جانشین جفری آدامز سفیر سابق انگلستان در تهران شد. وی پیش از این سمت عهد‌ه‌دار سفارت انگلیس در آتن (یونان) بوده است.

وی پس از پنج ماه حضور در ایران در تاریخ 22 شهریور 1388 استوارنامه خود را تقدیم محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور کشورمان کرد.

یا سفیرانگلیس از ایران اخراج شود و یا سفیر ایران هم در کشور انگلستان به وضعیت حقوق بشر و نقض حقوق مسلمانان ودانشجویان اعتراض کند . به قول فوتبالیسها بهتر است سیاست خارجی ایران بجای تدافعی به سمت تهاجمی گرایش یابد و توپ را همیشه در زمین حریف نگه دارد نه در زمین خودی .
 نظرات خوانندگان:
   
چرا ایران نسبت به نقض حقوق بشر در انگلستان اقدامی نمیکند؟ چرا سفیر ایران در کشور انگلستان اقدامی نمیکند؟
 
   
عیبی نداره ، کار ما به جایی رسیده که یک نفر از آن طرف دنیا بیاید و برای ما شاخ و شونه بکشد
 
نام: محمودی  
چه معنا دارد این همه پر روئی یک بیگانه را تحمل کرد حد اقل دیپلماتهای ما هم اقدام مشابه بکنند
 
نام: محمودی  
جای امیر کبیر خالی تا یک سیلی محکم بیخ گوش این بگذارد
 
نام: سعید.م  
نمیدونم علت وجود سفارت انگلیس در ایران چیه ؟
 
نام: یک دانشجو  
هیچ غلطی نمیتونه بکنه
 
نام: عالیانی  
انگلیس بهتراست به جای گستاخی وفرافکنی برعلیه ایران متمدن ومقتدر فکری به حال زارخودش کند که یورش وحشیانه آن به جمع هزاران دانشجوی معترض وسرکوب آنان بیانگر نبودآزادی بیان وایجاد جوخفقان درآن جزیره متروکه مدعی دموکراسی است.
 
   
دولت بریتانیا اگر از حقوق بشر فهمی دارد وضعیت دانشجویان معترض را ساماندهی کند

 





بازدید امروز: 98 ، بازدید دیروز: 93 ، کل بازدیدها: 562984
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ