سفارش تبلیغ
صبا ویژن

این فیلم مستهجن، یعنی چه؟

ارسال شده توسط N در 89/9/16:: 11:23 صبح

 مگر می‌شود نظام جمهوری اسلامی به فیلم مستهجن پروانه‌ی ساخت یا نمایش بدهد؟ تعریف مستهجن غیراخلاقی است. به نظر من مدعی‌العموم می‌تواند علیه ایشان اعلام جرم کند.

هفت

حسین فرح‌بخش تهیه کننده فیلم‌های "شارلاتان"، "کلاغ پر" و... در برنامه "هفت" که به طور زنده از شبکه سوم سیما پخش می شد گفت: «من به هیچ‌وجه بحث سینمای مستهجن را قبول ندارم.

 این‌که فراستی در چند ماه گذشته در این برنامه مرتباً بحث فیلم‌های مستهجن را مطرح می‌کنند، یا ناشی از این است که ایشان معنی مستهجن را نمی‌فهمند و یا مورد دیگری است. مگر می‌شود نظام جمهوری اسلامی به فیلم مستهجن پروانه‌ ساخت یا نمایش بدهد؟ تعریف مستهجن غیراخلاقی است. به نظر من مدعی‌العموم می‌تواند علیه ایشان اعلام جرم کند.»

 

بلافاصله پس از سخنان فر‌ح‌بخش درباره فیلم مستهجن، اسعدیان کارگردان فیلم "طلا و مس" این اختلاف سلیقه را ناشی از نبود تعریف‌های مشخص و یکی شده، توسط افراد دانست و گفت: «این نظر فرح‌بخش ناشی از نبود یک تعریف مشخص برای واژه‌هاست. این‌که هر کدام چه تعریفی از مستهجن داریم، سبب چنین بحث‌هایی می‌شود که به نظر من این جا جای جدل درباره‌ آنها نیست.»

 

فرح‌بخش درباره‌ فیلم‌های سرگرمی ادامه داد: «در هیچ کجای دنیا نمی‌توانید موردی را پیدا کنید که وقتی فیلمی فروش زیادی داشت انگ مبتذل بودن به آن بزنند. عمده تماشاگران سینما در دنیا بین 15 تا 25 سال سن دارند و اکثر این افراد برای سرگرمی به سینما می‌روند. ضمن آن که اگر کسی از سرمایه‌ شخصی فیلمی ساخت و تعهدش به برگشت سرمایه را فراموش کند، باید ادعایی داشته باشد. این‌که از دولت پول گرفته و فیلمی ساخته شود که هنر نیست.»

 

وی در دفاع از عملکرد معاونت سینمایی بیان کرد: «معاونت سینمایی جدید به سینما کمک‌های بسیاری کرد و البته روی دوش او فشار‌های زیادی هم بود. ما بین سال‌های 84 تا 88 انواع و اقسام ممیزی‌ها را داشتیم و تکلیف کسی هم روشن نبود و این مسأله به نظر من در آن دوران خسارت‌های زیادی به سینمای ایران وارد کرد. دیدید که آقای شمقدری همین فیلم‌های توقیف شده را از آن شرایط خارج کرد. چیزی که ما از ایشان در این چند وقت دیده‌ایم صداقت بوده است. به همین دلیل هم باید به ایشان کمک کرد.»

فرح‌بخش نیز ضمن انتقاد شدید از مباحث مطرح‌شده برنامه «هفت» ادامه داد: «شما شاید در بحث‌هایتان قصد تخریب نداشته‌اید، اما نتیجه‌ آن چیزی جز تخریب سینمای ایران نبوده است. یکی از دلایل ریزش مخاطب در سینمای ایران برنامه‌ شما است. زیرا چندین ماه است که مدام می‌گوید جنس ما فاسد است! در مورد آقای فراستی هم باید بگویم ایشان محترم هستند، اما قرار نیست که هر برنامه او به عنوان کارشناس حضور داشته باشد»

اما در گزارش هفتگی این هفته برنامه «هفت» نکته‌ای که بسیار به چشم می‌آمد انتقاد‌های صریح نسبت به عملکرد برنامه و بحث‌های شخصی بود. در همین راستا در ابتدای بخش گزارش هفتگی همایون اسعدیان گفت: «امیدوارم مثل دوستانی که در برنامه شما تسویه حساب‌های شخصی می‌کنند، ما این کار را انجام ندهیم. در مسائل دیگر هم این‌که یک انتقاد کلی مطرح می‌شود، صحیح نیست بلکه باید با مصداق حرف زد و درباره‌ی موضوعات بحث کرد.»

 

فرح‌بخش نیز ضمن انتقاد شدید از مباحث مطرح‌شده برنامه «هفت» ادامه داد: «شما شاید در بحث‌هایتان قصد تخریب نداشته‌اید، اما نتیجه‌ آن چیزی جز تخریب سینمای ایران نبوده است. یکی از دلایل ریزش مخاطب در سینمای ایران برنامه‌ شما است. زیرا چندین ماه است که مدام می‌گوید جنس ما فاسد است! در مورد آقای فراستی هم باید بگویم ایشان محترم هستند، اما قرار نیست که هر برنامه او به عنوان کارشناس حضور داشته باشد.»

 

تهیه‌کننده فیلم «شارلاتان» افزود: «به نظر من این‌که از «آواز تهران» به «دردسر بزرگ» رسیدیم یکی از دلایل آن منتقدین هستند. به نظر من مردم اصلا نمی‌دانند منتقد خوردنی است یا پوشیدنی!»

 

وی در ادامه نوع نگاه مسعود فراستی - منتقد و کارشناس برنامه‌ی «هفت» - را انتقادی ندانست و گفت: «ایشان که هر هفته مداوم فیلم‌ها را می‌کوبند تا مردم برای دیدن آنها نروند، باید بداند که ناله و نفرین زن و بچه ما پشت اوست. این نگاه‌ها را نگاه تخریبی می‌دانم نه نگاه انتقادی و سازنده. خواهش من از شما (فریدون جیرانی)، تهیه‌کننده و مجری برنامه‌ی «هفت» این است که یا این برنامه‌تان را جمع کنید و یا اگر قرار است آن را ادامه بدهید، در خدمت سینمای ایران است.


 

منبع: جهان

آخرین نظرات کاربران
smm4631
من هم با دوستان موافقم
متاسفانه خیلی از فیلم سازان بویی از دینداری نبرده اند و خوب انتظار فیلمهای بهتری هم ازشون نمیره
allah1001
به نام خدا
سلام علیکم
بله سینمای ایران متأسّفانه بیشتر به جذب مخاطب فکر میکند و حال آنکه اگر برای خدا قدم بردارد و برای حلّ معضلی از مشکلات و ایجاد فرهنگی مثبت قدم بردارد و خیرخواهانه پیش رود ، هم بین مردم جاباز میکند و هم ماندگار میشود.
امید وارم که خداوند به افراد صالح و مصلح توفیق ساخت فیلمهای مفید را عنایت فرماید.
یاعلی
nasirhaghkish
این آقای فرخ بخش مثلا می خواد مردم رو با این فیلماش هدایت بکنه؟؟؟دفعه قبل که به برنامه هفت اومده بود اینطور نبود ولی این بار قرآن و حدیت می خوند.قرآن رو تفسیر به رای می کرد.
Mehdi_26
آقای فرح بخش شما که خیلی از فیلم هایی که ساختید از فیلمهای غربی و یا قبل از انقلاب کپی برداری کردید، چطور از فرهنگ و سینما و ... حرف می زنید ؟ مثلا به فیلم آقای هفت رنگ خودتون نگاه کنید . دقیقا همون فیلم سازش در قبل از انقلابه . حتی با همون دیالوگ ها و ... ! حالا از ........ حرف می زنید!؟!؟
مثلا فیلم زن ها فرشته اند ، بجز بد حجابی و فیلم شارلاتان بجز بی محتوایی(!!!) چی داشت؟
ناله و نفرین ما هم پشت بعضی کارگردان ها و تهیه کننده ها ست که برای ارزشها و فرهنگ ما هیچ ارزشی قائل نیستند
abbas64
1-حالا نکه قبل از برنامه 7 اوضاع سینما عالی بود
2-خوب راست میگن دیگه خیلی از فیلماتون مستهجنه حتما که نباید برهنگی توش باشه
3-همین ممیزی ها هم نباشه که سینماو جوونو جامعه و خانواده و فرهنگ و مملکت فاتحه
4-به به آقای تهیه کننده مردم نمیدونن منتقد خوردنی یا پوشیدنی ؟! به به دیگه چی چندتا چیز دیگه بار مردم میکردی
5-ناله و نفرین ما هم پشت بعضی کارگردان ها و تهیه کننده ها ست که برای ارزشها و فرهنگ ما هیچ ارزشی قائل نیستند
6-خیلی از این فیلمها هستن که به بد حجابی و بی بندوباری و غرب زدگی و خیلی چیزای دیگه دامن میزنن
7-یه ذره جنبه انتقاد داشته باشین خیال کردین خیلی فیلمای خوبی میسازین برنامه هفت تا حالا از خیلی فیلما تعریف کرده انتقادهایی هم که به بعضی فیلما میشه کاملا درسته
8-آقای فرح بخش شما دارین انتقاد از فیلمهای ایرانی رو با انتقاد از فیلمهای خارجی مقایسه میکنین؟ عجب!!
9-از برنامه بسیار خوب 7 و آقای مسعود فراستی و آقای فریدون جیرانی بسیار متشکریم .
alisodani70
سلام
سینمای ایران غرب زده شده پس سینمای ایران یک سینمای تقریبا ...

 

 





بازدید امروز: 87 ، بازدید دیروز: 93 ، کل بازدیدها: 562973
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ