سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وقت تمام شد

ارسال شده توسط مدیر وبلاگ:علی در 89/9/8:: 10:19 صبح

آیا می دانید چراغهای راهنمایی در سال 1868 پیش از اختراع اتومبیل در زمانی که ترافیک شامل چهارپایان، واگنها، کالسکه ها و عابران پیاده میشد، طراحی و در لندن نصب شد؟

sandglasses, hourglass, hourglasses ساعت شنی

شنیده بودید که این چراغ از دو فانوس گازی قرمز به معنای توقف و سبز به معنای احتیاط و توسط مهندس راهآهنی به نام "J P Knight "  ساخته شده بود؟


البته یک سال بعد در ژانویه 1869 این چراغ راهنمایی گازی منفجر شد و مأمور پلیسی را که مشغول روشن کردن آن بود، به شدت مجروح کرد.

اولین چراغ راهنمایی در ایران دارای دو چراغ قرمز، سبز و کلیدی در جهت خاموش و روشن کردن آنها بود، کوله پشتی در پشت مامور قرار میگرفت و کلید

 آن روی سینه سمت چپ قرار داشت.

 

 

sandglasses, hourglass, hourglasses ساعت شنی

اولین چراغ راهنمایی مورد استفاده خودروها که شبیه مدل امروزی است با سه فانوس، قرمز، نارنجی و سبز از چراغهای کنترل خطوط ریلی ساخته شد و در یک تقاطع در دیترویت نصب شد.

در ایران هم اولین چراغهای راهنمایی و رانندگی در سالهای دهه 30 در تقاطعهای سپه (امام خمینی ره) ولی عصر، پل امیر بهادر، باغ ملی، دروازه شمیران، گمرک و امیریه نصب شد ولی قبل از نصب این چراغها، چراغهای راهنمایی به صورت کوله پشتی بودند که دارای دو چراغ قرمز، سبز و کلیدی در جهت خاموش و روشن کردن آنها بود، کوله پشتی در پشت مامور قرار میگرفت و کلید آن روی سینه سمت چپ قرار داشت.

و آیا می دانید که در میان ساعت های استفاده شده در قرون وسطی ساعت شنی یک اختراع جدیدتر حساب می آید؟

 

و آیا می دانستید ساعت شنی ، ساعت ماسه ای و ساعت تخم مرغی هم نامیده می شده است؟

و آیا می دانید فاصله بین گره های دریایی در گذشته توسط ساعت شنی اندازه گیری می شد؟

 

همانطور که بیشتر شما می دانید ساعت شنی یا ساعت ماسه ای یک نوع زمان سنج می‌باشد که در قرن هشتم توسط یک کشیش اختراع گردید.

sandglasses, hourglass, hourglasses ساعت شنی

ساعت شنی از دو حباب شیشه‌ای چسبیده به هم تشکیل شده که میان آنها، سوراخ باریکی برای رد شدن شن یا ماسه تعبیه گردیده تا شن‌ها بتدریج از حباب بالا به حباب پایین منتقل شود. بعد ظرف را وارونه می‌کردند و همان عمل تکرار می‌شد. با معلوم شدن تعداد دفعات جابجا شده شن‌ها در حباب‌ها، حدود تقریبی زمان مشخص می‌گردید.

با گسترده شدن هنر شیشه گری این ساعتها نیز با دقت و ظرافت بیشتری ساخته شدند. از قرن 16 تا کنون این ساعت جهت نشان دادن زمان به صورت جاری و مستمر به کار نمی‌رود.

بلکه از آن برای مشخص کردن شروع و پایان کار یا عملی استفاده می‌شود و فقط برای فواصل زمانی محدود کاربرد دارند . به عنوان مثال در کلیساها برای نشان دادن زمان دعا، در کشتی‌ها جهت مشخص کردن نوبت نگهبانی و یا مشخص کردن سرعت کشتی‌ها از آن استفاده می‌شد. همچنین در مجلس عوام انگلستان از این نوع ساعت جت نشان دادن زمان دو دقیقه استفاده می شد و این زمانی است که زنگ‌ها برای دعوت نمایندگان به رای دادن نواخته می‌شود.

sandglasses, hourglass, hourglasses ساعت شنی
sandglasses, hourglass, hourglasses ساعت شنی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حال به نظر شما با تلفیق ساعت شنی و چراغ راهنمایی و رانندگی به چه چیزی خواهیم رسید؟

 

به طرح خلاق آقای Thanva Tivawong که به جای اعداد شمارش کننده در کنار چراغهای راهنمایی رانندگی از ساعت شنی استفاده نموده است البته برای جلوگیری از خطا به جای شن در دو حباب شیشه ای LED های رنگی وجود دارد. همچنین در مورد این ساعت خاص نیازی به چرخاندن ساعت هم نیست هر رنگی که ظاهر می شود، با توجه به زمان لازم، ذره ذره به پایین منتقل شده و پس از اتمام زمان، رنگ بعدی روشن می شود. 

اگر LED ها قرمز باشد شما باید بیاستید اگر سبز باشد حرکت می کنید و زمانی که 3 ثانیه به ایست باقی مانده یعنی همان رنگ نارنجی ، LED ها تغییر رنگ می دهند.

 

منبع: http://www.yankodesign.com/2010/11/18/sands-of-traffic-times/

http://en.wikipedia.org/wiki/Hourglass

 





بازدید امروز: 13 ، بازدید دیروز: 138 ، کل بازدیدها: 561419
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ