سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چت،بهشت بزهکاران

ارسال شده توسط مدیر وبلاگ:علی در 89/7/20:: 10:22 صبح

والدین کامپیوترهای فرزندان را دریابید

اتاق گفتگو

 

جوانی در پی رابطه اینترنتی با یک دختر، وی را به قتل رساند، مدیرعامل قلابی که به بهانه پرداخت وام های کلان به دختران جوان، آنها را در چت روم فریب می داد و اقدام به کلاهبرداری می کرد، بزودی در دادگاه محاکمه می شود و پرونده دختر  نوجوانی که به خاطر علاقه به اسکی  در دام جوان بزهکار افتاد. همه اینها مواردی است که در صفحه حوادث با آنها برخورد می کنیم و مسبب این حادثه ها امری نیست جزء چت.

چت امکان بزرگی را برای فرار از مشکلات خانه،کار،ازدواج وزندگی واقعی فراهم می آورد.هر روز میلیونها نفر از افراد با همین مسایل در زندگی شان وارد چت می شوند.این واقعیت که فرد صرفا بایک صفحه کامپیوتر صحبت می کند ،شجاعتی را در وی بر می انگیزد که ممکن است در زندگی واقعی خود هیچ گاه چنین جسارتی را از خود نشان ندهد.()

مشکل از این واقعیت ناشی می شود که آنچه که در آغاز ،فراری به سوی یک دنیای خیالی و مجازی است، در عمل به انتخاب افراد آسیب پذیر منجر می شود. روابطی که در چت پایه ریزی می شوند ،شکل واقعی به خود می گیرند،در حالیکه شخصیت ها غیر واقعی است.

ظهور چت عرصه جدیدی است برای کودکان،نوجوانان وجوانانی که به نوعی  می خواهند اوقات فراغت خود را پرکنند در این میان خانواده ها  باشناخت وآگاهی  نسبت به این مقوله باید فرزندان خود را راهنمایی کنند .

کودکان ونوجوانان در جاهای مختلفی چون خانه یا بیرون خانه به کامپیوتر ها دسترسی دارند،تمام کامپیوترها به نرم افزارهای محافظ کودک تجهیز نشده اند،ممانعتها و کنترلها شاید در همه جا صورت نگیرد اما راههای زیادی وجود دارد که بتوانیم به آنها متوسل شویم تا فرزندانمان در مواجهه با این ابزار خود را از خطرات حفظ کنند.

نوجوانان باید بدانند که حریم امنی در اینترنت وجود ندارد ،بسیاری از افراد یا نمی دانند یا نمی فهمند که اینترنت حریم امن و کاملی را برای آنها فراهم نمی کند،هر چیزی را که آنها می نویسند وانجام می دهند تعقیب و پیگیری شده و مشکلاتی را برای آنها ایجاد خواهد کرد.

در وهله دوم یک وسیله مهم دفاعی ،نرم افزارهای مسدود کننده و پالاینده است.عدم استفاده از چنین نرم افزارهایی توسط خانواده منعکس کننده فقدان اطلاع از وجود چنین نرم افزارهایی است که می تواند خانواده نگران را کمی به آرامش برساند .باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم، اگر والدین  از فیلترهای اینترنتی استفاده می کنند ،باید راهبردهای خاصی داشته باشند ،زیرا در مواقعی فیلتر ها نیز عقیم می ماند.

بسیاری از اتاقهای گفتگو وابسته به جنسیت نیستند،موضوعات گفتگو بی ضرر به نظر می رسند اما به یکباره هر چیزی می تواند اتفاق افتاده و گفتگو های جنسی و موارد نامعلوم بیشماری صرفنظر از گفتگوی خاص پیش آید.

والدین واتاق های گفتگو

والدین باید این آمادگی را داشته باشند تا قواعد خانوادگی خود را در مورد استفاده از اینترنت ترقی دهند. زیرا اینترنت به رشد و تغییر شکل خود ادامه می دهد و والدین باید قادر باشند به موازات آن در قواعد خود تجدید نظر کنند.

اتاقهای گفتگو جذابیتهای بالقوه زیادی داشته و می تواند فرد علاقه مند را به فعالیتهای جنسی online ترغیب می نمایند.

بسیاری از اتاقهای گفتگو وابسته به جنسیت نیستند،موضوعات گفتگو بی ضرر به نظر می رسند اما به یکباره هر چیزی می تواند اتفاق افتاده و گفتگو های جنسی و موارد نامعلوم بیشماری صرفنظر از گفتگوی خاص پیش آید.

در بسیاری از اتاقهای گفتگو و نه در تمامی آنها ،فرد onlineبسادگی می تواند با افرادی که از هر سن وجنسی هستند وارد ارتباط و گفتگو شود.مشترکان بسیاری از اتاقهای گفتگو تمایل دارند که خود را کم سن وسال معرفی کنند (هر چند ممکن است واقعا 18 سال باشند)آنها جوانانی هستند که بدنبال رابطه جنسی با هر فردی بوده و با ارائه تصویر  به راحتی می توان افرادی را مشاهده نمود که در خواست رابطه جنسی داشته و آشکارا عبارتی را بیان می کند.

 

اتاق گفتگو

حال آنکه اینترنت رسانه پیشرفته ای است که سالیانه هزاران کاربر جدید به آن می پیوندند. در بین کاربران زمان online شدن و هدف اصلی آنها از online  شدن(تجارت/لذت)متفاوت است،پس لازم است:

-به فرزندان خود اجازه درج هیچ گونه اطلاعاتی از جمله اسم ، عکس یا جنسیت را در قسمت فهرست اعضا ندهید.

-به آنها اجازه انتقال هیچ عکسی را با استفاده از این نرم افزار ندهید.

-به فرزندان خود اجازه انتشار اطلاعات در مورد خود را در هر جایی ندهید یا اجازه ندهید که آن را برای افراد دیگر قابل دسترسی کنند. از افرادی مثال بزنیم که در نتیجه فاش کردن چنین اطلاعاتی دائما آزار و اذیت شده یا ربوده شده اند.

-نوجوانانمان را آگاه کنیم که هرگز با فردی که برخورد onlineداشته اند ملاقات ننمایند، همین طور مواردی را به آنها متذکر شویم که باعث شده افراد ربوده شده،مورد حمله قرار گیرند وحتی به قتل برسند.

 

-ضروری است،کامپیوترهایی را که قابلیت دستیابی به اینترنت دارند در جاهای عمومی مثل آشپزخانه یا اتاق خوری قرار دهیم نه در اتاق بچه ها،وقتی کودکان و نوجوانان از نزدیک توسط والدین کنترل می شوند، والدین فعالانه در کاری که کودکان انجام می دهند مداخله نموده و آنها خود را کمتر درگیر فعالیت های ممنوعه خواهند کرد.

نکته حائز اهمیتی که وجود دارد این است که به همراه کودک به سایتهای نامطلوب نیز وارد شوید .آن لحظه از نظر بار آموزشی  می تواند لحظه ارزشمندی باشد چرا که می توانید درباره خوب یا بد بودن آن سایت بحث کنید.البته این اقدام باید با احتیاط فراوان انجام شود .

-وقتی افراد با استفاده از اینترنت گفتگو می کنند یا پیامی می فرستند ،تمایل به استفاده از واژه های کوتاه و خلاصه دارند.در اتاق گفتگو ،افراد معمولا از عبارت asl استفاده می کنند که به معنی « پرسیدن سن،جنس و محل زندگی»شماست.اگر در هنگام استفاده کودکان از اینترنت،آنها را کنترل می کنید،آگاهی از این سر واژه های کوتاه ضروری است .برای مثال pos به این معنی است که والدینم مراقبم هستند،چیزی نگو.

نوجوانانمان را آگاه کنیم که هرگز با فردی که برخورد onlineداشته اند ملاقات ننمایند، همین طور مواردی را به آنها متذکر شویم که باعث شده افراد ربوده شده،مورد حمله قرار گیرند وحتی به قتل برسند.

 

انزوا و چت

کودک ونوجوان زمان زیادی را به خصوص در شب به صورت آن لاین صرف می کند. و از جمع خانوادگی کناره گیری می کند. فرزندتان مانیتور کامپیوتر را زمانی که وارد اتاقش می شوید ،خاموش می کند یا به سرعت صفحه مانیتور را تغییر می دهد.

این ها علایم و راهنمای خوبی است که نسبت به بروز جرایم علیه کودک ونوجوان  هشدار  می دهد. والدین در حفاظت از اطفال آن لاین نقش اساسی دارند.چرا که اغلب کوکان ونوجوانانی که قربانی بزهکاران اینترنتی می شوند ،زمان زیادی را در اطاقهای گفتگو به طور آن لاین سپری می کنند.

والدین باید با فرزندان خود صحبت کنند و با آنها بر سر اینکه کدام برنامه ها و محیط های اینترنت قابل پذیرش هستند ،به توافق برسند.

بهترین کاری که والدین می توانند انجام دهند این است که اسم کار بر و گذر واژه داشته باشند و با کودکان ونوجوانان توافق کنند که هر چیز ناراحت کننده یا عجیبی که می بینند برای آنها بازگو کنند.

یکی از مواردی که می توانند انجام دهند این است که ،با کودکان ونوجوانان  در مورد دوستان آن لاین وی صحبت کنند.

فیلترهای اینترنتی ومدرسه

اگر فرزندتان در مدرسه قرار است به اینترنت مجهز شود شما به عنوان والدین باید نگران باشید، چرا که شما خواهان تضمینی هستید که قبل از دایر شدن اینترنت در مدارس ،مراقبت های مناسبی صورت گرفته باشد.بدون  برنامه نظارتی و راهبردهای مناسب ،همان فناوری که هدفش کمک به دانش آموزان است ،تبدیل به وسیله ای می شود که می تواند به آنها آسیب برساند .

برای هر کودک ونوجوانی  که در مدرسه به اینترنت دسترسی دارد ،یک اسم کاربر و کلمه عبور اختصاص داده شود .پس از آن مدرسه باید اسم کاربر و گذر واژه کودک ونوجوان را به اولیای وی ارائه دهد.

همچنین باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که اگر تردید دارید که آیا فرزندتان یک اکانت ای میل دارد یاخیر ،کامپیوتر داخل منزل را کنترل کنید.یک شیوه این است که «مرور گر گروب»را بازکنید و روی جای ویژه آدرسها کلیک کنید. مرورگرها اثر آخرین سری از وب سایتهایی را که از آنها بازدید شده است ،در خود نگه می دارد.

این کار به منظور جستجو در امور شخصی آنها نیست ،بلکه به منظور در اختیار داشتن راهنمای لازم برای حفاظت از آنها در یک مورد غیر منتظره است در این میان کاملا هدف خود را برای کودک تان مشخص کنید.وظیفه والدین است که نگذارند آسیبی به کودک برسد.

 در آخر اینکه چت یک دنیای مجازی محسوب می شود و مکانی است که انسانها می توانند در آنجا از آن چیزی که واقعا هستند،فاصله بگیرند وآن چیزی شوند که می خواهند باشند.این امر می تواند «چت» را به محیطی رویایی و بهشت بزهکاران اینترنتی بدل سازد.

منابع:

 


محافظت از کودکان در اینترنت.سیمون جانسون.ترجمه ابراهیم باقری

جرایم اینترنتی علیه اطفال و زمینه های جرم شناسی آن.مولف بیژن حسینی

اینترنت وکمین اخلاقی.ال کوپر.ترجمه دکتر سید حمید مرتضوی





بازدید امروز: 4 ، بازدید دیروز: 110 ، کل بازدیدها: 560890
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ