سفارش تبلیغ
صبا ویژن

GPRS و بلوتوث و GPS

ارسال شده توسط مدیر وبلاگ:علی در 89/7/10:: 10:31 صبح

GPRS: که بسیاری از افراد آن‌را با GPS اشتباه می‌گیرند؛ مخفف عبارت General Packet Radio Service است؛ نوعی تکنولوژی بی‌سیم که امکان ارتباط پرسرعت اینترنتی را مهیا می‌کند. در این روش ارتباط اینترنتی، اطلاعات به صورت بسته‌های دیتا درآمده و منتقل می‌شوند. این تکنولوژی به علت این‌که به صورت موازی با GSM کار می‌کند، در حین استفاده از آن، خط شما اشغال نمی‌شود و این یکی از مزیت‌های  این تکنولوژی می‌باشد. در این سامانه هزینه‌ها بر اساس حجم اطلاعات منتقل شده محاسبه می‌شود و نه بر اساس مدت زمان برقراری ارتباط. از لحاظ تئوری سرعت انتقال اطلاعات در تکنولوژی GPRS معادل 115کیلوبیت بر ثانیه است؛ اما در واقعیت این سرعت حدود 40کیلوبیت در ثانیه می‌باشد.

 بلوتوث: همگی با واژه‌ی بلوتوث آشنا هستید. روشی آسان و سریع برای انتقال داده‌ها که مختص تلفن همراه نیست و در بسیاری از گجت‌ها از آن استفاده می‌شود.

ایده‌ی اولیه‌ی ساخت این تکنولوژی توسط شرکت سونی‌اریکسون در سال ???? ارائه شد که از سال 2000، بلوتوث وارد بازار شد. بلوتوث یک روش ارتباط بی‌سیم توسط امواج رادیویی با محدوده فرکانسی ?.?? تا ?.?? گیگاهرتز است. فناوری ارتباطی بلوتوث از تکنولوژی Spread Spectrum frequency استفاده می‌کند. این تکنولوژی به دستگاه این اجازه را می‌دهد که در یک محدوده‌ی فرکانسی مشخص، به‌طور خودکار تغییر فرکانس داشته باشد. به عبارت دقیق‌تر، گیرنده‌ ???? بار در ثانیه کانال ارتباطی را بررسی می‌کند تا از کانال‌های اشغال شده باخبر شود و در صورت برقراری ارتباط جدید، یک کانال آزاد در اختیار آن قرار دهد. به عنوان مثال اگر با نوت‌بوک در حال اتصال به گوشی خود هستید و در همین زمان بخواهید با یک گوشی دیگر به چاپگر متصل شوید، ( همگی از طریق بلوتوث) به طور خودکار فرکانس اشغال شده شناسایی و از فرکانس جدید برای ارتباط استفاده می‌شود. از جمله مزایای بلوتوث می‌توان به هزینه‌ی کم ساخت آن، ارتباط سریع و آسان، سرعت بالای انتقال اطلاعات در حدود ??? کیلوبیت در ثانیه و امنیت آن اشاره کرد.

اصطلاحات رایج در موبایل

تا به امروز نسخه‌های متفاوتی از بلوتوث ارائه شده که در هر نسخه‌ی جدید، اشکالات امنیتی نسخه‌های قبلی اصلاح شده، سرعت انتقال اطلاعات افزایش یافته و برقراری ارتباط راحت‌تر شده است. اولین نسخه‌ی بلوتوث، نسخه‌ی ?.?بود که خیلی مورد استقبال قرار نگرفت. بعد از آن نسخه‌های ?.?، ?.?، ?.? و ?.?وارد بازار شدند. جدیدترین نسخه‌ی بلوتوث نسخه‌ی ?.?می‌باشد که سرعت آن به صورت زیادی افزایش یافته و به ??? مگابیت بر ثانیه رسیده است و به خوبی از نسخه‌های قبلی پشتیبانی می‌کند.

GPS

تفاوت gps با gprs در چیست؟

GPS از یک شبکه 24 ماهواره ای در مدار زمین که توسط وزارت دفاع دولت آمریکا پشتیبانی می شود تشکیل شده است.

هـدف اصـلی و اولـیـه از طـراحـی GPS ، اهـداف نـظامـی بـوده امـا از ســال 1980 به بـعــد بـرای اسـتـفاده های غــیر نـــــظامی نیز در دسترس قرار گرفت.

GPS در تمام شرایط بصورت 24 ساعت در شبانه روز و در تمام دنیا قابل استفاده می باشد . و هیچ گونه بهائی بابت این خدمات اخذ نمی شود.

24 ماهواره سیستم GPS را پشتیانی می کنند، این ماهواره ها Satellite"" در 6 مدار حول کره زمین در حال چرخش هستند، 24 ماهواره ی GPS در مدارهایی به فاصله 36600 کیلومتری از سطح دریا گردش می کنند. هر ماهواره دقیقا طی 12 ساعت با سرعت 11 هزار کیلومتر بر ساعت یک دور کامل بدور زمین می گردد.

 

این ماهواره ها نیروی خود را از خورشید تامین می کنند ولی باتری هایی نیز برای زمانهای خورشید گرفتگی و یا مواقعی که در سایه ی زمین حرکت می کنند به همراه دارند. راکتهای کوچکی نیز ماهواره ها را در مسیر درست نگاه می دارند. به این ماهواره ها NAVSTAR نیز گفته می شود.  هر ماهواره یک ساعت اتمی دقیق به همراه دارد که اطلاعات را بطور دقیق و پیوسته به زمین ارسال می کنند. مضافاً اینکه ماهواره ها می توانند، پیام های الکترونیکی Electronic Massage"  را نیز به زمین ارسال می کنند، این پیام های الکترونیکی می تواند شامل مکان ماهواره در مدار یا زمان ساعت اتمی و یا اطلاعات دقیق تری درباره مکان مورد نظر و بسیاری موارد دیگر باشد.

gps

برای کاربران معمولی ارسال اطلاعات در زمان بسیار دقیق ضروری نیست اما وجود این امکان خود نعمتی است.

ماهواره های مختلف هر کدام با نظم و ترتیب خاصی کار می کنند و هرگز اجازه نمی دهند که در ارسال اطلاعات به کاربران اخلال یا تداخلی بوجود آید. ماهواره ها بصورت هوشمند نزدیکترین راه را به مکان مورد نظر انتخاب کرده و اطلاعات از طریق آن ماهواره بدون کم و کاست فرستاده می شود.

 

همانطوری که ذکر شد سیستم GPS  اولین بار برای ارتش ایالات متحده آمریکا جهت کاربردهای نظامی ساخته شد تا بتوانند براحتی اهداف خود را در سراسر جهان نشانه گیری کرده و موشکهای خود را دقیق و بدون خطا روی هدف قفل نمایند، کاربرد دیگر این سامانه برای ارتش ایالات متحده آمریکا شناسایی موشکهای هوشمند بالستیک، انبارهای مهمات زیرزمینی و مهمتر از همه شناسایی سلاحهای هسته ای در زرادخانه ها بود. اما با گذشت زمان بدلیل محسنات فوق العاده این سامانه، ارتش تصمیم گیرفت تا بصورت محدود و استاندارد این سامانه را در اختیار عموم قرار دهد.

gps

امروزه همه شهروندان می توانند به سیستم GPS دسترسی داشته باشند و از اطلاعات آن بهره مند شوند. بسیاری از کشورها که برای مردم خود شرایط رفاهی مطلوبی را ایجاد کرده اند، سیستم استاندارد GPS را در شهرهای خود بطور رایگان راه اندازی کرده اند.

بخشهای ترابری و حمل و نقل، هواپیماها، کشتی ها و انواع خودروهای سواری جزو کاربران پروپاقرص سیستم ردیاب جهانی GPS هستند، همه کاربران از جمله خلبانان هواپیماهای بدون موتور، معدن کاران و همه کسانی که در راه و مسیر هستند می تواندن براحتی و با پرداخت هزینه ناچیز 100 الی 200 دلاری از این سامانه استفاده کنند.

 

گیرنده های GPS می توانند پهنای زمین، طول زمین، ارتفاع و پستی و بلندی و مساحت زمین موردنظر را برای کاربر مشخص کنند. اکنون مهندسان در حال تلاشند تا با توسعه این سیستم علاوه بر امکانات فوق، امکان دیدن را نیز از این طریق فراهم ساند.

gps

سیستم GPS هیجان و سادگی را هم زمان برای مردم به ارمغان آورده است، برخلاف پیچیدگی زیاد سیستم، استفاده از آن بسیار ساده و ابتدایی است، با این وجود، دیگر شما بهانه ای برای گم شدن و گم کردن نخواهید داشت

 

 





بازدید امروز: 3 ، بازدید دیروز: 143 ، کل بازدیدها: 560779
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ