سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اصول اولیه کد گذاری دادهها

ارسال شده توسط N در 90/3/21:: 9:57 صبح


داده‌ها می‌توانند به صورت دیجیتال و آنالوگ وجود داشته باشند. آنچه حائز اهمیت است، پیدا کردن بهترین روش برای انتقال داده‌هاست. اطلاعات پیش از ارسال باید کد گذاری شوند . اصولا هر نوع داده‌ای جدا از آنکه دیجیتال یا آنالوگ باشد می‌تواند به شکل سیگنال دیجیتال و یا آنالوگ کد گذاری و ارسال شود. اینکه از کدام روش کد گذاری استفاده می‌کنیم به دو عامل شکل اولیه سیگنال و سخت افزار انتقال، بستگی دارد.


 

 

یک سیگنال به تنهایی اطلاعاتی را حمل نمی‌کند و مفهومی را نمی‌رسد. سیگنال‌ها باید بر اساس الگویی از پیش تعیین شده ساخته و کد گذاری شوند تا وقتی از فرستنده به گیرنده منتقل می‌شوند برای گیرنده قابل فهم باشد و گیرنده همان اطلاعاتی را از فرستنده دریافت کند که منظور فرستنده بوده است. در واقع تفسیر فرستنده و گیرنده از کدگذاری سیگنال باید یکی باشد.

اصول اولیه کد گذاری داده‌ها

اگر بخواهیم سیگنال اولیه را به روش دیجیتالی کدگذاری کنیم به یک کدکننده در فرستنده و در مقابل به یک کد کشا در گیرنده نیاز داریم. برای مثال داده‌ها را به الگوهای صفر و یک تبدیل می‌کنیم. ولی اگر بخواهیم سیگنال اولیه را به روش سیگنالینگ آنالوگ ارسال کنیم باید از سیگنال حامل و روش مدولاسیون (Modulation) استفاده کنیم.

سیگنال حامل، سیگنالی پیوسته با فرکانس ثابت است که داده‌ها از طریق آن ارسال می‌شوند. در واقع فرآیند کدگذاری برای ارسال آنالوگ به گونه‌ایست که الگوها بر روی پارامترهای اصلی یعنی مفاهیم دامنه و فرکانس تغییر ایجاد می‌کنند. مانند حالت دیجیتالی، در این روش در فرستنده به یک مدولاتور و در مقابل در گیرنده به دمدولاتور نیاز داریم.

 

 

در یک تقسیم بندی کلی، تبدیلات و کدگذاری سیگنال‌ها را می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد

 

 تبدیل داده دیجیتال به سیگنال دیجیتال که به آن کد گذاری خط (Line encoding) می‌گویند. به اختصار D/D

 تبدیل داده آنالوگ به سیگنال دیجیتال که به آن کد گذاری منبع (Source encoding) می‌گویند. به اختصار A/D

 تبدیل داده دیجیتال به سیگنال آنالوگ که به آن مدولاسیون دیجیتال (Digital modulation) می‌گویند. به اختصار D/A

 تبدیل داده آنالوگ به سیگنال آنالوگ که به آن مدولاسیون آنالوگ (Analog Modulation) می‌گویند.به اختصار A/A

اصول اولیه کد گذاری داده‌ها

هدف نهایی از کد گذاری داده ها به هر یک از روش‌های بالا ساده سازی ارسال اطلاعات از طریق کانال است و بسته به کاربردی که انتظار داریم، نوع روش انتخابی متفاوت است.

تبدیل داده دیجیتال به سیگنال دیجیتال

شاید بپرسید برای چه باید داده‌ای که خود به صورت دیجیتالی است را به سیگنال دیجیتالی تبدیل کنیم. فرض کنید می‌خواهیم صفر و یک را از طریق زوج سیمی و منبعی که ولتاز 0 تا 5 را تامین می‌کند، ارسال کنیم. ساده ترین راه برای این کار در نظر گرفتن ولتاز 0 برای 0 و ولتاژ 5 برای 1 است. اما این کار را انجام نمی‌دهیم. زیرا با تبدیل داده به سیگنال دیجیتالی و در نظر لبه های پایین رونده و یا بالا رونده سیگنال، اثر نویز را می توانیم خنثی می‌کنیم.

این تبدیل نسبت به تبدیل دیجیتال به آنالوگ هزینه و پیچیدگی کمتری دارد.

 

تبدیل داده آنالوگ به سیگنال دیجیتال

 

استفاده از این تبدیل طیف گسترده‌ای از کاربردها را برای ما فراهم می‌کند. برای مثال فرض کنید می‌خواهیم صدای خود را از طریق کامپیوتر ضبط و به صورت دیجیتالی ارسال کنیم. برای این کار ابتدا باید سیگنال الکتریکی را به صفر و یک تبدیل کنیم که این کار توسط رقمی ساز یا Digitizer انجام می‌شود. سپس داده‌ها را مانند روش قبل ارسال می‌کنیم.

اصول اولیه کد گذاری داده‌ها

تبدیل داده دیجیتال به سیگنال آنالوگ

 

همان طور که در مقاله "محل عبور اطلاعات کجاست؟" گفتیم، بسیاری از محیط های انتقال توانایی ارسال داده‌های دیجیتالی را ندارد و تنها می‌توانند سیگنال‌های آنالوگ را عبور دهند. بهترین مثال برای این نوع محیط ها که بسیار هم پر کاربرد است، محیط های هدایت نشده مانند هوا، خلا و آب هستند که روزانه بسیاری از داده‌های ما توسط این محیط ها منتقل می‌شود. برای اطلاعات بیشتر مطلب اصول ارتباطات بیسیم را بخوانید.

 

تبدیل داده آنالوگ به سیگنال آنالوگ

 

داده‌های آنالوگ که به صورت سیگنال‌های الکتریکی تولید می‌شوند به راحتی در رسانه‌های انتقال منتشر می‌شوند. پس چرا از تبدیل داده آنالوگ به سیگنال آنالوگ استفاده می‌کنیم؟

در برخی از محیط‌های انتقال، سیگنال‌های سینوسی خاصی بهتر منتشر می‌شوند. ما نیز برای استفاده هرچه بهتر از آن محیط، داده آنالوگ خود بر موج‌های سینوسی حامل سوار می‌کنیم. تبدیل داده آنالوگ به سیگنال آنالوگ، برای استفاده هر چه بهتر از پهنای باند هم مطرح می‌شود. زیرا با این روش می‌توانیم داده های مختلفی را روی سیگنال‌های حامل با فرکانس‌های متفاوت سوار کنیم. با این روش چندین سیگنال هر کدام در طیفی متفاوت با یکدیگر ارسال می‌شوند که به آن تقسیم فرکانسی می‌گویند.

 


 

 

منابع :

 Data communications / F.Safaei

Data communication by William Stalling

 





بازدید امروز: 29 ، بازدید دیروز: 40 ، کل بازدیدها: 559221
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ