سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قصه فراماسونری در "قلب یخی"

ارسال شده توسط N در 89/9/23:: 4:9 عصر

 چندی پیش مطلبی پیرامون سریال قلب یخی را  مشاهده کردید. در آن مقاله به این موضوع اشاره شد که مجموعه قلب یخی اولین سریال ایرانی با نمایش خانگی است که وارد بازار فروش شده است. این سریال با هنرنمایی جمعی از چهره های سرشناس سینما ساخته شده و موضوعات تازه ای را مطرح می کند.

قلب یخی

اما ایده ساخت این مجموعه از کجا آمد؟

این سوالی است که شاید پاسخ آن برای مخاطبان قلب یخی جالب باشد. جواب این سوال به شش سال قبل مربوط می شود. آن زمان محمد حسین لطیفی قصد ساخت سریالی به اسم «بار دیگر مادرم» را داشته است که ایده قلب یخی به ذهن حامد عنقا (فیلمنامه نویس سریال «نردبان آسمان» که لطیفی آن را ساخته و رمضان پارسال آن را دیدیم) می‌رسد. اما به دلایلی همچون پیچیدگی داستان و هزینه بردار بودن، این ایده به اجرا در نمی آید تا این که تصویر دنیای هنر به لطیفی پیشنهاد ساخت اولین سریال خصوصی در شبکه پخش خانگی را می‌دهد.

بدین ترتیب طرح قصه پرورش داده می شود و به مرور شاخه شاخه می‌شود و قصه‌های جدیدتر، درام‌های معمایی و پیچیده، به طرح اولیه اضافه شده تا در نهایت به هم متصل می‌شوند. به این ترتیب شاهد هستیم که در قلب یخی چند داستان به طور موازی جلو می‌رود؛به گونه ای که اکنون با پخش قسمت یازدهم این سریال، حوادثی رخ می دهد که پیچیدگی داستان را دو چندان می کند، به گونه ای که تعریف کردن داستان این مجموعه برای کسانی که مخاطب آن نبوده اند،مشکل است. همین خصلت در این مجموعه نسبتا منحصر به فرد است. چرا که اغلب سریال های ایرانی چنین محتوا و پرداختی ندارند و پیش بینی کردن حوادث را برای مخاطب بسیار آسان می کنند. به همین خاطر به نظر می رسد قلب یخی مجموعه ای متفاوت از سریالهای ایرانی است که تاکنون ساخته شده اند. بهره گیری از ژانر جنایی – اجتماعی با پرداختی مناسب توانسته مخاطبانی را جذب کند. هرچند تاخیر در ارائه این مجموعه به طور هفتگی،موجب ریزش برخی از مخاطبانش می شود اما به طور کلی به نظر می رسد قلب یخی ایده ای تازه و متفاوت از تولید کنندگان سریال در داخل کشور است.

این سوالی است که شاید پاسخ آن برای مخاطبان قلب یخی جالب باشد. جواب این سوال به شش سال قبل مربوط می شود. آن زمان محمد حسین لطیفی قصد ساخت سریالی به اسم «بار دیگر مادرم» را داشته است که ایده قلب یخی به ذهن حامد عنقا (فیلمنامه نویس سریال «نردبان آسمان» که لطیفی آن را ساخته و رمضان پارسال آن را دیدیم) می‌رسد

علاوه بر نحوه بازیگری و حضور ستارگان سینمایی در این مجموعه، طرح موضوعاتی جدید نکته ای قابل توجه است. مسئله اینجاست که تمامی حوادث این داستان به گروهی مخوف مربوط است که یک گرداننده و هدایتگر اصلی دارد که همه حوادث در دستان او می چرخد.

این گروه مخوف همان فراماسونرها هستند که با اهدافی مشخص،عده ای را به خدمت می گیرند و به اصطلاح در درون لژهایی جای می دهند.هر لژ هم یک رئیس دارد یا فردی که در راس هرم قدرت ایستاده و همه اعضا باید تحت سلطه و فرمان او باشند.

فراماسونری

اینکه به طور کلی مکتب فراماسونری و تفکرات و عقاید مربوط به پیروان آن چه مختصاتی دارد و از کجا نشات می گیرد بحثی طولانی است که مجال پرداختن بدان در این نوشتار نمی گنجد. آنچه مشخص است اینکه عناصر فکری خاصی در میان پیروان این فرقه وجود دارد. مثلا تفکر اومانیستی از اصلی ترین عقاید فراماسونهاست.اینکه انسان با به دست آوردن پول و قدرت باید زندگی کند و هر چه بهره مادی بیشتر باشد برای او بهتر است.

چنین چیزی در قلب یخی به وضوح دیده می شود. به این صورت که فردی که گذشته سختی داشته با عضویت در گروه از لحاظ مالی آنچنان حمایت می شود که مزون خیاطی بزرگی افتتاح می کند که همین مزون  تبدیل به مرکزی برای فعالیت و جذب اعضای تازه به درون لژ می باشد. در این مکان با برنامه ریزی و طراحی نقشه های دقیق، دختران جوان با وعده های فریبنده، شروع به فعالیت در مزون می کنند و در نهایت به نوعی قربانی می شوند.

قلب یخی اینطور نشان می دهد که مکتب فراماسونری به حدی قدرتمند است که رئیس یک لژ فراماسونری یا فرد رده بالای آنها، با بهره گیری از نفوذ و قدرت خود، بر همه چیز احاطه دارد.همه جا جاسوس دارد و از همه چیز باخبر است. اینکه افراد رده بالای این مکتب، برای دست یابی به هدف بزرگی که دائما از آن سخن می گویند،دست به هر کاری می زنند. به راحتی آدم می کشند،دزدی می کنند و هر جنایتی را مرتکب می شود.

در سکانس های مختلف فیلم نشان داده می شود که فردی به نام فرهاد که به نوعی نقش همان رئیس را ایفا می کند،انگشتری در دست دارد که نقش گونیا و پرگار بر آن حک شده است که همان نماد معروف فراماسونری است.

علاوه بر نحوه بازیگری و حضور ستارگان سینمایی در این مجموعه، طرح موضوعاتی جدید نکته ای قابل توجه است. مسئله اینجاست که تمامی حوادث این داستان به گروهی مخوف مربوط است که یک گرداننده و هدایتگر اصلی دارد که همه حوادث در دستان او می چرخد

قصه قلب یخی حکایت چند جوان جسور است که می خواهند به درون یک لژ فراماسونری راه یابند تا از اهداف و عملکرد آنها آگاه شوند.دغدغه اصلی این جوانان تحصیلکرده این است که با ورود به این عرصه خطرناک و ریسک پذیر،موجبات نجات گروه زیادی از هم نوعان خویش را فراهم آورند. فعالیتها و عملکرد این گروه به خاطر هدف بزرگشان به حدی مخوف است که ناخودآگاه ترس و دلهره را به مخاطب القاء می کند و احساس کنجکاوی زیادی را برای درک ماهیت واقعی فراماسونری در اذهان ایجاد می کند.

قلب یخی

طبق تحقیقات صورت گرفته در رابطه با ماهیت فراماسونرها، نظریات مختلفی وجود دارد که هر یک از آنها جای بحث و بررسی فراوان دارند اما یک تحقیق جامع در رابطه با این موضوع صورت گرفته که جریان فراماسونری و شکل گیری این مکتب را برای اولین بار به کشور اسکاتلند نسبت می دهند.

در این باره دو مورخ ماسون به نام "روبرت توماس" و "کریستفر نایت" معتقدند که لژ اسکاتلند آغاز شروع و شکل گیری فرقه ای است که امروز به نام فراماسونری شهرت یافته و این گروه 2آرزو را سرلوحه برنامه و هدف اقتصادی و سیاسی خویش،قرار دادند.

آرزوی اول بازگشت به بیت المقدس و احیای معبد سلیمان است و آرزوی دوم ایجاد نظم نوین جهانی بر پایه اعتقاداتی که ماهیتی ملحدانه دارند. این جمله ای است که سالهاست بر پشت اسکناس تک دلاری حک شده و این نشان از قدرت نمایی ماسون ها دارد. این نکته در یکی از سکانس های قلب یخی مطرح شد اما چگونگی طرح این موضوع در این فیلم به گونه ای مبهم و گیج کننده بود و دقیقا مشخص نشد که سیر این داستان به چه صورتی است.

 به هر حال به نظر می رسد برای مخاطبان قلب یخی مهم است که بدانند اهداف فرقه ماسون، چگونه توانسته به جامعه و فرهنگ ما نیز نفوذ پیدا کند و سطح ارتباطات این فرقه در کشور ما با عناصر خارجی این گروه،به چه صورت است؟ این سوالی است که ذهن بسیاری از مخاطبان را مشغول کرده و امیدواریم که در ادامه به این موضوع به طور واضح و روشن پرداخته شود.

به طور کلی طرح موضوع قلب یخی و سخن از فرقه فراماسونری برای اولین بار در یک تولید داخلی، موجب شده تا اثری منحصر به فرد و نسبتا جدید در برابر دیدگان مخاطب ایرانی قرار گیرد.

 





بازدید امروز: 13 ، بازدید دیروز: 26 ، کل بازدیدها: 559140
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ