سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کتلهخور

ارسال شده توسط مدیر وبلاگ:علی در 89/4/24:: 8:45 صبح

کتله‌خور؛ شگفتی‌های‌ چند طبقه

سفر به غار کتله خور

 


 

 

با گرم شدن بیش از حد هوا در روزهای گذشته ناخودآگاه بسیاری از مقاصد گردشگری از لیست بلندبالای مسافران حذف می‌شود و مقصدهای جدید و ترجیحاً خنک تری جای آنها را می‌گیرد. به لطف وسعت و تنوع آب و هوایی کشورمان هیچ مسافری در این ایام بدون مقصد مناسب باب میل و سلیقه‌اش نمی‌ماند و همه می‌توانند یکی از مقاصد گردشگری خوش آب و هوا را انتخاب کنند.

 


 

 

 

حالا که تعطیلاتی طولانی را پشت سر گذاشته اید، بهتر است مقصد انتخابی تان برای گذراندن تعطیلات آخر این هفته هم نزدیک باشد و هم قابلیت یک روزه رفتن و آمدن را داشته باشد. با توجه به تمام این شرایط مقصد گردشگری پیشنهادی این هفته جایی است که علاوه بر خوش آب و هوا بودن و نزدیکی مسیر برای سفر یک روزه شگفتی و عجایب زیادی دارد؛ شگفتی‌ای که موجب شده این مقصد به یکی از خارق‌العاده‌ترین مقاصد گردشگری تبدیل شود.

غار کتله خور بهترین گزینه سفر این هفته شماست! این غار که زیباترین غار آهکی جهان شناخته شده است در 165 کیلومتری جنوب زنجان قرار دارد و با توجه به مسیر آزادراه تهران- زنجان دسترسی به آن و طی مسیر بسیار آسان خواهد بود.

 

غار پر هیجان!

به طور کلی غارنوردی و تماشای عجایب غارها که چندین متر در اعماق زمین قرار دارد، یکی از جاذبه‌های پرهیجان گردشگری محسوب می‌شود و بد نیست برای تنوع هم که شده این بار به جای پهن کردن بساط در دل طبیعت و رفتن به پیک نیک تماشای یکی از هیجان‌انگیزترین غارهای جهان را تجربه کنید.

کتله خور که به معنی پست و بلندی‌های راحت و دنج  است، در دل کوه ساقینه لو در آهک‌های الیگومیوسن مربوط به دوران سوم زمین‌شناسی به وجود آمده و تقریباً حدود 30 میلیون سال قدمت دارد.

سفر به غار کتله خور

این غار در حال حاضر به صورت سه طبقه خشک و طبقه چهارم آن به صورت غار آبی می‌باشد. پس از تحقیقاتی که در سال 1381 توسط آلمانی‌ها و سوئیسی‌ها انجام گرفت، حدود 30 کیلومتر از مسیرهای غار نقشه‌برداری شد و بنابر گفته آنها احتمال می‌رود سه طبقه دیگر غار آبی (تا رسیدن به سفره‌های آب زیرزمینی) وجود داشته باشد.

پدیده‌های داخل غار نظیر دهلیزها و گذرگاه‌ها و ستون‌های عظیم و استالاکتیت‌ها (چکنده‌ها) و استالاگمیت‌ها (چکیده‌ها) به رنگ‌های مختلف و تعدادی قندیل‌های تو خالی و نیسانی که جزو کمیاب‌ترین قندیل‌ها به شمار می‌رود، جلوه منحصربه‌فردی به این غار بخشیده است.

مسئولان غار معتقدند که غار کتله‌خور از لحاظ وسعت دومین غار جهان و از لحاظ زیبایی شاید اولین غار خشک جهان محسوب شود. وجود دهلیزها، گذرگاه‌ها، استالاگمیت‌ها و استالاکتیت‌ها جلوه و زیبایی خاصی به غار داده است. بخصوص قندیل‌های با اشکال مختلف که مسئولین غار نام‌های گوناگونی همچون شیر خوابیده، پنجه شیر، پای فیل، سفره عقد، عروس و داماد، سگ شکاری و غیره بر آنها نهاده‌اند، زیبایی خاصی به غار بخشیده است.

غار کتله‌خور جزو معدود غارهایی است که در حال حاضر رسوب‌گذاری فعالی دارد و به طول قندیل‌های قلمی آن هر 7 سال یک میلیمتر اضافه می شود! (پس  مراقب باشید  که در گشت و گذار شما در غار این قندیل ها آسیب نبینند.)

 

زنجان پر جاذبه

جاذبه‌های گردشگری سفر یک روزه به زنجان تنها به تماشای غار کتله‌خور خلاصه نمی‌شود و شما می‌توانید در همان یک روز چند جاذبه نزدیک دیگر را نیز ببینید.

قیدار نبی

در فاصله یک ساعته به کتله‌خور شهر قیداره وجود دارد که به روایتی آرامگاه یکی از پیامبران در آن وجود دارد. این آرامگاه قیدار نبی نام دارد و بعد از تماشای این مقبره می‌توانید به سمت سلطانیه حرکت کنید در این مسیر یعنی قیداره به سلطانیه یک معبد خاکی معروف به نام داش‌کسن که به زبان ترکی به معنای سنگ تراشیده است وجود دارد و ارزش توقف و تماشای جاذبه و سنگ‌نوشته‌های قدیمی آن را دارد.

بعد از چند ساعت هم به شهر سلطانیه می‌رسید و می‌توانید سومین گنبد آجری باشکوه جهان که یکی از زیباترین معماری گنبدهای جهان را دارد یعنی گنبد معروف سلطانیه را نظاره کنید. بنابراین تصور نکنید تنها برای سه ساعت گشت غار، قرار است این مسیر چهار، پنج ساعته را طی کنید.

 

 


 

 

 

منبع: ایران





بازدید امروز: 9 ، بازدید دیروز: 4 ، کل بازدیدها: 557821
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ